onsdag 14 december 2016

Sänka skepp



Ett av mina favoritspel i barndomen var "sänka skepp". Vi tog bara pennor och rutigt papper med oss till t.ex. stranden och kunde sitta ute i solen och spela. Ett så enkelt, men ändå roligt spel.

Spelet "sänka skepp" kan man variera väldigt mycket. Man kan göra det lätt, det vill säga går bra att använda vid introduktion av koordinater, men det kan även göras ganska komplicerat. Jag kommer här att presentera två olika varianter. I detta inlägg en lite svårare version, som jag använde med årskurs 7 och sedan i nästa inlägg en lättare variant.

Här är materialet. I detta koordinatsystem övar sig eleverna i koordinater från -5 till 5 i alla fyra kvadranter. Samtidigt blir det en övning i att följa instruktioner. Man skall börja med att fylla i ett givet antal skepp (olika långa sträckor i koordinatsystemet), men man måste se till att skeppen inte är för nära varandra (vilket visade sig vara ganska svårt att förstå). Orsaken till att det behövs tillräckligt med vatten mellan skeppen är att det skall minska antalet punkter som behöver skjutas på. När man har sänkt en båt kan man utesluta alla angränsande punkter till skeppet och därmed minskar antalet skjutbara punkter. Den som först har skjutit ner alla fiendens skepp vinner. (Finns tydligare instruktioner i det delade dokumentet.)

Tidsåtgång: 45-60 min (det tar länge att rita in skeppen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar