torsdag 22 februari 2024

PrimtalScrabble


Detta är ett spel som tränar multiplikation av primtal och samtidigt primtalsfaktorisering samt siffersumma.

Eleverna spelar i grupper på 2-3 elever. Varje grupp ska ha en stor spelplan med tal mellan 4 och 245 och spelbrickor med primtal (det finns 34 * 2, 28 * 3, 16 * 5, 11 * 7, 7 *11 och 3 * blanka) samt en poänglapp åt varje elev. Spelbrickorna med primtal placeras på bordet med talet neråt. Varje spelare tar fem talbrickor. Den äldsta i gruppen börjar. Hen får välja hur många faktorer hen väljer att multiplicera. Då hen har fått fram en produkt placerar hen ut spelbrickor, dvs. primtalsfaktorerna, på det tal som produkten blev. Produkten bör vara ledig, annars får man inte placera sina brickor där. Sedan fyller hen i sin poänglapp, genom att skriva vilket talet är, vad primtalsfaktoriseringen är och till sist sina poäng som man får av siffersumman i den produkt man placerat sina faktorer på. Sedan tar hen upp nya talbrickor från bordet så att hen igen har fem faktorer på handen. Sedan är det nästa elevs tur. Spelet tar slut då brickorna är slut, då ingen mera kan sätta något eller så kan man komma överens om att spela en given tid, t.ex. 30 minuter. Det blir otroligt mycket multiplicerande i detta spel och eleverna får övning i primtalsfaktorisering av väldigt många tal. Det är bra om eleverna har klottpapper bredvid sig då de spelar, för det blir en hel del räknande. Det kan även vara skäl att låta vissa elever använda räknare då de spelar. 

Material: spelplan, talbrickor, poänglappar
Tidsåtgång: 30min

(Detta är ännu ett av spelen som min otroligt duktiga kollega Trang har gjort. Jag är tacksam över att ha en så inspirerande ämneskollega!!)

torsdag 8 februari 2024

Enhetliga enheter

Tio mått med bokstäverna A-J 
skrivet på målartejp. 

Enhetsomvandling av längder och areor är bekant för eleverna från årskurs 3-6, men ändå har väldigt många elever svårt med både omvandlingen teoretiskt och förståelsen för det praktiskt. Så denna övning var ett försök i att konkretisera uppgiften.

Eleverna jobbade i par. De fick en uppsättning med tio mått (sex snören och fyra pappersbitar) och en ifyllnadsblankett med tio mått. Måtten på blanketten var givna i mm, cm, dm, m, dam, mm², cm², dm² och m². Parets uppgift var att kombinera rätt mått från blanketten med rätt snöre eller pappersbit. Pappersbitarna hade rutor med storleken 1 cm² för att underlätta uppgiften. De fick även ett måttband till hjälp.

Detta var en otroligt bra uppgift både för eleverna och för mig. Väldigt informativt att lyssna på deras diskussioner. Jag tror att den här skulle passa bra som en bedömningsuppgift. Om någon testar det hör jag gärna hur det fungerar och om man har tips att dela med sig åt andra. 

Material: Uppsättning med snören och pappersbitar, ifyllnadsblankett, måttband
Tidsåtgång: 20 min

torsdag 1 februari 2024

Vändkort - enheter


Denna övning använde jag idag för att låta eleverna träna på enhetsomvandling, men den är användbar inom många områden (t.ex. decimalform - procentform). Varje elev fick två kort. På kortet skulle hen skriva ett mått som skulle omvandlas. I mitt exempel på bilderna ovan har jag valt 100 cm². Nere till höger på kortet skriver eleven till vilken enhet det skall omvandlas, som i mitt exempel på bilden är till dm². Sedan skriver eleven på andra sidan vad 100 cm² är i dm² och nere till höger den enhet som står på andra sidan, i detta exempelfall cm². Eleverna hade lite svårt att förstå detta, så det behövdes några exempelkort för att visa hur det fungerar. På detta sätt fick vi 30 uppgifter (i en klass med 15 elever). 

I en klass som fungerar "på gående fot" skulle jag ha valt att låta korten ligga på elevernas bord och eleverna skulle gå runt och omvandla i den takt ett bord är ledigt. Det vill säga eleven ser på ett kort, kontrollerar vad det skall omvandlas till, omvandlar i huvudet och kollar svaret på andra sidan. (Läraren bör kontrollera att uppgifterna är korrekta, så gör en snabb koll medan de skapar uppgifterna.) Eftersom båda sidor är en uppgift och båda sidor är facit, så är det ingen skillnad åt vilket håll kortet blir och ligga på bordet. Jag hade en klass som inte fungerar så bra om de rör sig fritt i klassrummet, så jag delade ut en ordning i vilken korten skulle skickas. En elev "gjorde" uppgiften och skickade sedan vidare den åt nästa elev. 

När vi hade gått varvet runt samlade jag in korten. De kan återanvändas vid ett annat tillfälle. Enkelt sätt att öva uppgifter (omvandlingar) som huvudräkning.

Material: Vändkort (men tomma kort duger lika bra)
Tidsåtgång: 15min