onsdag 31 maj 2023

Polygon lapptäcke


Här kommer ett spel, som min kollega Trang tipsade mig om. Jag har lite modifierat reglerna enligt egen smak. 😃 Kanske detta är något för dina elever så här i slutet på läsåret. 

Spelet går ut på att "låsa" så många polygoner som möjligt och på det sättet samla poäng. Reglerna finns med i dokumentet (som är delat längre ner i inlägget) men de så här har jag tänkt spelet:

  1. Spelare 1 kastar tärningen och får lägga en O i samma antal trianglar som tärningen visar. Trianglarna måste sitta fast i varandra. Om spelare 1 vill låsa en figur (se figurer i tabellen) färglägger hen de trianglar som behövs till figuren med sin färgpenna. Man kan endast låsa hela figurer och endast i slutet av den egna turen. Om spelare 1 har låst en figur markerar hen i tabellen hurdan med ett sträck i den egna kolumnen.

  2. Spelare 2 kastar tärningen. Nu får spelare 2 lägga O i samma antal trianglar som tärningen visar. Hen markerar sina O med den egna färgpennan.  Om spelare 2 vill låsa en figur avslutar han sin tur med att färglägga trianglarna i figuren och markerar detta i tabellen i sin egna kolumn. Sedan är det spelare 1 tur.

  3. Spelet tar slut då någondera inte kan markera det antal trianglar som tärningen visar. Spelarna räknar sedan hur många poäng de har fått ihop. Spelaren med flest poäng vinner. 


Specialregler:
En triangel som inte är låst och bara har ett O i sig, kan den andra spelaren stjäla om den gränsar till en triangel som man själv tar under sin egen tur. Om man stjäl en triangel (eller flera) måste man använda den/de till en figur man låser under samma tur. 

Man kan endast låsa en figur per speltur och alltid efter att man har kastat tärningen och markerat sina trianglar med O.

Om man inte vill spela med specialreglerna så går det riktigt bra. Man kan även vara tre i en grupp, men de elever som spelade så trodde nog att det var roligare med bara två spelare per spelplan. Om man vill kan man taktikera en hel del, men som jag brukar designa mina spel så är det inget måste för att kunna vinna. 

Här kommer exempel på specialregeln:

Spelare 1 kastar en fyra och väljer att markera
4 trianglar (med grönt) utan att låsa en figur. 

Spelare 2 kastar en femma och väljer att stjäla två trianglar
av spelare 1.(Markerat med rött.) Därmed måste hen använda
åtminstone dessa två till att låsa en figur. Hen låser en
rektangeloch får därmed 3 poäng.
Sedan är det spelare 1:s tur att kasta tärningen. 

Material: färgpennor (2 st olika), en tärning, poängtabell och spelplan
Tidsåtgång: 20min

Detta är läsårets sista inlägg! Ha en skön sommar så ses vi igen i höst!!!

söndag 7 maj 2023

Tal i olika form

Korten ordnade i fyra högar. 

Följande övning gjorde jag som introduktion till procent. Övningens huvudmål är att träna att koppla de olika talrepresentationerna med varandra. Samtidigt övar den att klara av att storleksordna tal. 

Övningen görs i par. 
Först sorterade eleverna korten så att de hade fyra högar med de olika representationerna i varje hög (se första bilden). Sedan fick de välja en av högarna, som de skulle sortera i storleksordning från det minsta talet till det största. De fick diskutera inom paret vad som skulle vara lättast att sortera och valde den högen. Då alla var klara steg man upp och flyttade till nästa bord (jag sa i vilken ordning vi roterade). Då eleverna kom till ett nytt bord skulle de först kontrollera att sorteringen var rätt. Därefter skulle de välja en ny hög att placera under föregående kort, så att de är lika stora, dvs samma tal men i anna talrepresentationsform. Då alla var klara flyttade eleverna igen fram ett steg, kontrollerade att föregående hade sorterat rätt, valde ny hög som placerades ut o.s.v. tills alla fyra högar var utplacerade. Efteråt diskuterade vi vilken representationsform som upplevdes som lättast och vilken svårast. Det blev bra diskussioner. Samtidigt blev det väldigt tydligt hur svårt eleverna har med decimaltal. Det är inte alls en självklarhet att 0,8 är större än 0,75, eftersom de ser talen 8 och 75, de kopplar inte ihop talen med positionerna. Detta behöver man öva mera på då decimaltal introduceras!!!

Material: Korten med olika talrepresentationsformer
Tidsåtgång: 20min
Alla korten sorterade.