fredag 27 maj 2022

Färglägga areor

Huvudsyftet med denna övning är att öka förståelsen för vad area är. Många har svårt att greppa skillnaden mellan längd, area och volym. För att belysa dessa skillnader tycker jag att det är väldigt viktigt att man jobbar med olika laborativa material för att få fram de olika dimensionerna i just längd, area och volym. Se även dessa inlägg om volym: kub , modellera

Enklaste varianten av övningen är att låta formen på det eleverna färglägger vara fri, men vill man ge utmaning låter man eleverna endast färglägga fyrhörningar. 

Tidsåtgång: 20min
Material: cm - och mm-papper, färgpennor (dessa använde jag cm, mm)

tisdag 10 maj 2022

Bordspolynomtwister

x³-2x²+2x²+2-1=x³+1

Vissa grupper är mer lämpade än andra för att göra de övningar jag har under temat "skola i rörelse" än vad andra är. I år har jag just en sådan grupp som jag har insett att vissa övningar behöver jag tänka om pga gruppdynamiken. Just Polynomtwister-övningen är en sådan. Jag gjorde istället så här:

Varje elev fick en spelplan framför sig samt några knappar. Sedan skrev jag upp polynomet de skulle skapa samt hur många knappar de fick använda. (Innan de satt igång förklarade jag att t.ex. två knappar i rutan -x innebär -x+(-x)=-2x.) I den takt de blev klara visade jag olika lösningar (tog ungefär de tre första unika lösningarna till varje uppgift) och sedan fick de följande uppgift att lösa. Som avslutning fick de själva skriva ett polynom samt hur många knappar de skulle använda. Uppgiften lämnades på elevens pulpet och sedan gick de alla runt i klassen och löste varandras polynomproblem. Detta blev ett riktigt bra alternativ till ursprungliga twister-övningen.