torsdag 28 mars 2019
Värdefulla värden - light
För drygt en månad sedan skrev jag ett inlägg om "Värdefulla värden", ett spel som tränar att beräkna värdet av ett uttryck, talförståelse och samarbetsförmåga. Jag har fått förfrågan om en enklare version, så här kommer den. Denna innehåller inga potenser. Kan förslagsvis användas som nivåindelning tillsammans med den första versionen, i den anpassade undervisningen eller i lägre årskurser.
Instruktionerna är de samma:
1. Dela in klassen i par.
2. Varje par skall få en "spelbricka" (dvs papper med utrycken) och helst en kulspetspenna (för att de inte ska fuska).
3. Läraren kastar en röd tärning och en blå tärning. Resultatet skrivs på tavlan, där ögontalet av den röda är ett positivt tal och ögontalet på den blå är negativt.
4. Varje par skall tillsammans komma överens om till vilket uttrycj de vill lägga in dessa värden på r och b. Då de valt rad (en gång får man välja att kassera kastet, om man tror att det skulle ge så dåliga värden) lägger de in talen i uttrycket, förenklar och beräknar uttryckets värde.
5. Läraren går runt och ser att alla räknat rätt (ha gärna facitlappen i handen så går det snabbt att kontrollera).
6. När alla är klara kastar läraren nästa talpar med tärningarna.
7. Då spelplanen är full räknar alla paren den totala summan av allt och den som har den högsta summan vinner.
Material: Röd och blå tärning, spelbricka, facit
Tidsåtgång: 45min
Etiketter:
Bokstavsuttryck,
Elevaktiverande,
Spel,
Variabeluttryck,
Åk 5,
Åk 6,
Åk 7,
Åk 8
torsdag 21 mars 2019
Matematik + slöjd
Jag har på senaste tiden funderat på hur jag skulle kunna kombinera matematik och slöjd. Några få och små saker har jag kommit på, men har DU några idéer?
I samband med analogier och proportionalitet har jag gjort en laborativ övning, som jag kallat analytiska analogier. Till den har jag gjort ett tillägg, en röd uppgift, som kombinerar matematik och slöjd. Jag har stickat en provbit och elevernas uppgift är att ta reda på hur många maskor jag bör lägga upp då jag vill att halsduken skall bli 22cm bred. Detta passar egentligen när som helst då man arbetar med proportioner.
Material: Stickad provbit
torsdag 14 mars 2019
Pi-dagen 14.3
Idag plockas pi-relaterade smycken o kläder fram! |
Firar ni Pi-dagen i er skola? Här kommer förslag på vad man kan göra enligt upplägget i vår skola:
1. Samtliga klasser deltar i en årksursvis tävling. En lektion under dagen löser eleverna (i lottade par) uppgifter, som vi har plockat från Kängurutävlingen. Varje årskurs har egen uppsättning uppgifter så att åk 7 är lättast, åk 8 lite svårare och åk 9 svårast. Detta innebär att vi kan återanvända samma material alla år. Behändigt!
2. På en rast under dagen får eleverna komma och tävla i hur många decimaler de kan utantill av pi. (rekordet är över 180st!!)
3. Temaklädsel. Den här dagen gäller det att klä sig i runda saker - cirklar, prickar, bollar ... bara att låta fantasin flöda.
I alla tre tävlingar delar vi ut priser (något runt förstås) årskursvis!
torsdag 7 mars 2019
Papperspotens
A4-papper vikt fem gånger |
I samband med potenser kan man göra följande tanke-experiment och uppgift:
- fråga eleverna: "Om jag vek ett papper 42 gånger, skulle vi se det då vi tittar ut genom fönstret? Dvs om jag placerar det vikta pappret på marken och vi sitter här på tredje våningen och ser ut genom fönstret, ser vi då pappret?"
- för att undersöka saken delade jag ut ett A4-papper till varje elev. Varje elev skriver ner en gissning i häftet över hur många gånger hen tror att hen kan vika sitt papper.
- eleverna viker sitt papper så många gånger som möjligt. Vem gissade rätt? Vem fick flest vikningar?
- hur många lager papper blir det på varandra? (De flesta lyckas vika sex gånger och då finns det 64 lager papper)
- anta att pappret är 0,1mm tjockt, hur tjockt blir det då vi viker 42 gånger? (Svar: Över 439 000 km!)
Material: A4 papper, ett till varje elev
Tidsåtgång: 10min
Etiketter:
laborativt material,
Potenser,
Tankenöt,
Åk 8,
Åk 9
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)