torsdag 26 oktober 2017

PROcentSHOP



Välkommen till PopUp PROcentSHOP!

Denna butiksövning har jag använt som repetition inför provet. På klädställningen hänger 14 plagg med uppgiftslappar i tre olika svårighetsgrader. De plagg med en grön lapp övar elevernas basfärdigheter i procenträkning, de gula har uppgifter med tillämpningar (höjningar, sänkningar, förändring etc) och de plagg med röda lappar är utmaningar, som kräver att man tänker till och har en djupare förståelse för procent (t.ex. då man inte vet ursprungsvärdet).

Några elever levde sig in i rollen som shoppare. De räknade ivrigt, turades om att gå och shoppa och diskuterade vem de skulle köpa plaggen åt och om de hade råd med plagget efter prissänkningen. 😀Kläderna gav definitivt en extra motivationskick jämfört med övningar på ett papper!!

Material: Kläder, uppgifter
Tidsåtgång: 45min

torsdag 19 oktober 2017

%lopp


Vi lärare stöter ibland på frågan "varför måste jag kunna det här?". Men den frågan kommer aldrig när det gäller procent, för eleverna har redan stött på begreppet många gånger och de vet att de kommer att behöva det i framtiden. Att veta att något är viktigt och att sedan förstå det är två helt olika saker. För många är procentberäkningar väldigt svåra, för vissa är det självklart hur man skall göra. Att klara av beräkningar går ganska enkelt att öva genom att räkna många olika uppgifter, men procentuppfattning är svårare att träna. Jag har varierat beräkningarna med laborativa uppgifter för att eleverna skall få träning i både beräkning och uppfattning. (Procent är ett tacksamt kapitel, man kan hitta på nästan vad som helst med det!)

Detta är en övning, som tränar procentuppfattning:

- dela in eleverna i lag på 3-4 per lag

- förse varje lag med ärtpåsar (Jag hade 15 röda och 7 var av vita, gröna och blåa. Det blir dyrt att köpa färdiga, så jag sydde av gamla lakanstyger, köpte billigaste ärtsorten och sedan fick jag hjälp av några elever att fylla påsarna (ADL). Tack Conny + Connys elever! Färdiga påsarna är ca 7cm*5cm stora och totala kostnaden blev under 25€.)

- övningen görs som en stafett, så eleverna behöver inom laget bestämma i vilken ordning de skall springa

- vi gjorde övningen i skolans aula, men det går bra att vara i gymnastiksalen eller utomhus

- placera eleverna, påsarna och hula-hula-ringarna enligt bilden till höger

Läraren står vid ringarna, underlättar kontrollen
av lösningarna.
- läraren läser upp påståendet, gruppen kommer överens hur de skall lösa den (dvs vilken färgs påsar och hur många de skall placera i ringen) och sedan utför de uppgiften som stafett där de springer med påsarna till ringen (jag lät dem kasta, men det visade sig gå fortare och bättre att springa)

- poängtera att man aldrig får föra varken till eller från mer än en påse åt gången!!

- när gruppen anser att de är klara sätter sig alla ner

- poäng enligt: snabbaste laget får 2 poäng, näst snabbast 1 poäng och alla lag som räknat rätt får 1 poäng (max 3p per uppgift, om man löst den korrekt!)

- det finns fler lösningar än de jag har på pappret och skulle någon grupp ha korrekt lösning, men med ett annat antal påsar än jag angivit i facit, lönar det sig för läraren att fixa elevernas antal så att alla startar nästa uppgift med det antal jag har angett. Märk alltså att ringarna inte skall tömmas på påsar mellan varven!

Material: ärtpåsar, hula-hula-ringar, uppgifter
Tidsåtgång: 45min

onsdag 18 oktober 2017

Årets lärare














En väldigt stor ära att ha blivit utsedd till årets lärare i Pargas!!

Artikel i dagens ÅU. 

torsdag 12 oktober 2017

Veckans tankenöt

Nu har det kommit lite till grejer i klassrummet "Räkna med mig här". Jag har bland annat några tavlor som innehåller optiska illusioner, primtal och veckans tankenöt. Jag lägger upp en ny tankenöt varje måndag och alla elever får under veckan komma med ett svar på nöten. På fredagen meddelar jag det rätta svaret samt vem som har haft rätt svar. 


Alla primtal mellan 1 och 156.
Katedern har fått en "kjol" med lite formler. 

Fibonacci
Material: Tankenöten denna vecka

måndag 9 oktober 2017

Livskunskap

Detta är inlägg nr 100!! Och för att fira det tänker jag dela med lite annorlunda tips idag. Detta är inte enbart tips till matematiklärare utan till alla lärare från förskola till gymnasiet. Ämnet är viktigt och ytterst relevant idag!!



I onsdags hade vi lyckan att få fantastiska Pernilla Lindroos på besök. Först fick hela åk 7 höra hur viktig en bra självkänsla är. Pernilla är starkt av den åsikten att då människans grundbehov är tryggade (mat, tak över huvudet, trygghet) är en god självbild det följande som vi bör uppfylla för att må bra. Eleverna fick några praktiska tips (hur man med mental träning kan övertala hjärnan att göra bättre ifrån sig, varför man inte skall ta åt sig om andra säger gliringar) och hon poängterade att om man inte har en god självbild kan man inte heller lära sig matematik, fysik, kemi etc. "Vi gör inte så mycket med kunskap om vi inte mår bra."



Vem är du? Hur kan du göra för att bli en levare?

På eftermiddagen fick 30 lärare ta del av en massa användbart material. Här kommer några tips:
- påbörja varje skoldag med 3 bra saker om dig själv och 3 tack (det gör inget om det blir samma alla dagar, men positiv affirmation är viktigt!)
- mental träning  övning som tar tio minuter, har positiv effekt på inlärningen och måendet (mental träning ger positiva tankemönster om en själv och omgivningen, minskar stress, fokusering, koncentration, tillit och trygghet)
- barns självkänsla stärks genom att medvetandegöra - självreflektion leder till självkännedom

Det finns ett helt fantastiskt material (förskola uppåt) som heter Livskunskap, färdiga lektioner med övningar och diskussionsunderlag. Detta är något som jag definitivt kommer att ta in på mina lektioner. Välmående elever lär sig bättre!!


torsdag 5 oktober 2017

Ekvationssystemslådor

 

Jag inleder ekvationssystem med en laborativ uppgift. Eleverna löser parvis, genom resonemang, åtta olika uppgifter där varje uppgift består av två obekanta (frukter) och två ledtrådar (lådor med ekvationer). Parvis har lådorna samma färg för att veta vilka som hör ihop. Bakpå de små uppgiftskorten har jag skrivit uppgiftsnumret (1a och 1b, 2a och 2b osv.). Uppgiftskorten hjälper eleverna att hålla koll på hur frukterna och vikterna skall vara placerade, eftersom allt i lådan tenderar att rutscha omkring då de flyttas.

Jag brukar sedan, då vi går igenom de olika lösningsmetoderna för ekvationssystem (grafisk, insättnings- och additionsmetoden), använda uppgifter från den här övningen som exempel.

Material: Kopieringslådor med frukter, vikter, uppgifter
Tidsåtgång: 45min