Bra om kuberna har olika färg så är det lättare att referera till rätt kub. |
Låt eleverna jobba i par. Varje par skall ha en kub av varje sort, dvs med kantlängden 2cm, 3cm, 4cm, 5cm och 6cm. (Tack än en gång till slöjdläraren som förser mig med material!!) Uppgiften går ut på att komma på hur många kuber med olika antal målade sidor det blir om man skulle såga varje kub i småkuber med kantlängden 1cm. Dvs, hur många kuber blir det med 3 sidor med målfärg, hur många med 2, hur många med 1 och hur många kuber blir det som inte har målfärg alls på någon sida?
Eleverna har ganska svårt att greppa detta, så jag använde mig av rubikskuber som hjälp för att de lättare kunde förstå vad jag menade. I princip behöver man inte ha kuberna för att utföra denna, men det är ju så mycket roligare och lättare om man får hålla kuberna i handen. Det är också bra att be dem fundera på hur många småkuber det blir av varje efter sågingen så kan de hålla koll på att summan blir rätt varje gång. Många tycker att det är ganska ofattbart att det av 6*6*6 kuben blir totalt 216 småkuber.
Tidsåtgång: 20min