onsdag 27 maj 2020

Escape som frågeformulär



Jag brukar avsluta läsåret med att låta eleverna utföra Escaperoom-aktiga uppgifter (Escape MathLocks och Grundskolans MatteEscape). På grund av de avvikande omständigheterna i år så skapade jag istället frågeformulär i Escaperoom-anda. Formulären för åk7 och 8 har frågor som berör det vi har jobbat med under läsåret. För niornas del blev det sex formulär som innehåller plock av de har lärt sig i grundskolans matematik. Formulären tar olika länge för eleverna att lösa (allt från 20 min till två lektioner). De har fått arbeta ensamma eller parvis.

Det lönar sig för dig som lärare att själv räkna igenom dem först innan du delar dem med dina elever. Och kom ihåg att ta en kopia av dem innan du delar formuläret vidare!!!

Dessa escape finns i mappen:
Escape åk7 del 1 och del 2
Escape åk8
Escape åk9 del 1-6
TankenötsEscape (passar alla årskurser, men uppgifterna är ganska knepiga, så främst åk 8 o 9)

Ha ett skönt och avkopplande sommarlov!! Vi ses i höst!!

måndag 25 maj 2020

Djuren i påsen

Tyvärr har bloggen inte prioriterats så högt den här våren, så inläggen har inte blivit så många som jag hade planerat. Men några godingar skall jag försöka hinna publicera denna vecka och sedan så återupptar jag bloggandet i höst igen.

Under distanstiden hann jag påbörja kombinatoriken med åttorna, så väl tillbaka i klassrummen blev det  bland annat Perfekta spelet, Krona eller klave och Djuren i påsen.



Instruktioner för Djuren i påsen:
- jag visade upp mina fyra modelldjur åt eleverna och berättade att jag hade tio djur i min påse
- elevernas uppgift är att gissa hur många jag har av de olika färgerna i påsen
- då alla skrivit sin gissning (de tyckte det var konstigt att de skulle gissa, då de inte kunde basera sin gissning på något) plockade jag, utan att titta i påsen, upp fyra djur ur påsen
- jag satt tillbaka djuren i påsen, blandade väl och plockade fram fyra djur igen ur påsen
- nu fick de som ville byta sin gissning, men bara nu
- då alla bytt klart drog jag ytterligare två gånger upp fyra stycken ur påsen
- vi diskuterade vad alternativen kunde vara, baserat på vad jag dragit upp hur borde det vara? Hur många elever hade ännu en gissning som kunde stämma?
- Efter då totalt fyra dragningar plockade jag upp dem en och en från påsen för att sedan se vem som hade rätt (vinnaren/vinnarna fick ett pris)

Material: Olika föremål, jag använde djur, påse, pris
Tidsåtgång: 10min

torsdag 7 maj 2020

Introduktion till ekvationer


I år blev introduktionen till ekvationer för åk7 väldigt annorlunda än tidigare. Jag brukar introducera ekvationslösningar med olika uppgifter med tändstickor. Men så här på distans blev det så här i stället.

Först bekantade sig eleverna med ekvationslösning via solvemoji. Programmet påminner väldigt mycket om de uppgifter som de kan ha stött på i böckerna i lågstadiet.

Sedan gick vi tillsammans igenom några ekvationer (via meet) som jag hade skapat. Medan vi gick igenom ekvationerna svarade eleverna på mina frågor via whiteboardfunktionen i ma.fi (man kan även använda whiteboard.fi). Frågorna var i stil med "Vad skulle du göra för att komma på svaret?"

Inför följande lektion gjorde eleverna motsvarande ekvationer som mina. Jag sammanställde deras uppgifter i ett dokument och sedan löste eleverna uppgifterna i grupper på tre via meet-möte.

Inte som vanligt, men riktigt OK så här också!