torsdag 27 januari 2022

FormFormula

Detta är ett spel som tränar definitioner på främst fyrhörningar (parallelltrapets, parallellogram, rektangel, romb och kvadrat). Innan vi satte igång med spelet gick jag igenom definitionerna med eleverna och de som ville hade dem bredvid sig under spelets gång. 

Dela in klassen i grupper på tre elever (hellre kanske grupper på två än fyra, så blir det inte så lång väntan mellan turerna). Den som fyller år till näst börjar genom att ta ett kort från högen. Om kortet passar in på en angränsande bild får man gå framåt och sedan är det nästa spelares tur. Däcken är till som farthindersrutor och dem kan man inte köra igenom. De gröna rutorna är "nitrorutor". Om man står på en sådan får man när det är ens tur ta två kort (samtidigt) och gå båda dessa framåt i valfri ordning. Om möjligt förstås. T.ex. kan en kvadrat i en ruta klassas som rektangel, parallellogram, parallelltrapets, fyrhörning, månghörning, polygon och har vinkelsumman 360 grader. Den som kommer först i mål vinner. 

Material: spelplan, uppgiftskort, bilar eller andra spelpjäser
Tidsåtgång: 25min

Idén till spelet kommer från Monza
I dokumentet finns 20 kort. Jag kopierade upp dubbel uppsättning och eleverna spelade ungefär en och en halv omgång innan första kom i mål. 

onsdag 19 januari 2022

Omkringspridda omkretsar


Med sjuorna har vi bytt till bokserien Kubik och jag upplever att där inte finns tillräckligt med övning för att beräkna omkrets. Därför gjorde jag 15 olika uppgifter, som eleverna fick räkna som utfyllnad till bokens uppgifter. 

Uppgiftskorten hade jag framme vid tavlan. De gula är basuppgifter, de gröna mellan och de blåa har jag kategoriserat som fördjupade uppgifter. Eleverna kom fram och valde uppgift (den svårighetsgrad de själva ville ha) tog med kortet till sin plats, räknade i häftet med korrekt uppställning. När uppgiften var löst fick eleven söka facit som fanns utplacerat någonstans i klassrummet på en post-it lapp. För att underlätta att hitta hade lappen samma färg som uppgiften. En enkel uppgift som variation till att räkna från boken och som samtidigt får eleverna att stiga upp och röra på sig emellan varven. 

Material: Uppgifterna
Tidsåtgång: 20min