måndag 19 december 2016

Årets sista lektion

Om du som jag har haft ett förhör eller prov på det senaste innehållet och har en lektion kvar innan jul och inte vill påbörja något nytt, eller om du annars bara vill göra något annat sista lektionen skall du nu få lite tips.

Brädspel
Plocka fram olika brädspel, som de kan spela i grupp, parvis eller enskilt. Schack, Master Mind, Labyrint, Tantrix, Backgammon, Rush Hour, Blokus, Saboteur, Quarto, Risk, Triominos, Da Vinci koden, Monopol... Ja spelen är många och tyvärr är det få elever som spelar brädspel nuförtiden. Förutom logiskt tänkande är brädspel även bra med tanke på sociala förmågan (och klassandan).





Kortspel
Plocka fram en helt vanlig kortpacke. Med spelkort kan man träna strategi och logiskt tänkande väldigt bra. Förslag på spel: Poker, Klöver sjua, Mariage, Finns i sjön, Casino, Rummy, Pidro... Lönar sig nog att ha reglerna till pappers om man låter eleverna spela olika spel.





Tredimensionella figurer
Tredimensionella figurer är för många elever väldigt knepigt. Här finns en bra sida med många olika kroppar och PDF-filer, som man kan skriva ut och låta eleverna bygga ihop. Samtidigt är det bra att diskutera kanter, hörn och begränsningsytor. För riktigt ivriga elever kan man be dem beräkna volymen av sin kropp.


SetPuzzle
Vill man endast ha ett litet extra program på cirka 15 minuter rekommenderar jag SetPuzzle. Bra träning i visuell perception. Eleverna kan göra den på egna datorer/telefoner eller så görs den gemensamt i hela klassen (fungerar bäst om man har en interaktiv tavla så att eleverna kan turvis komma fram och välja ett set genom att trycka på tavlan). Här är instruktioner till hur det fungerar.

Master Mind
Om man inte har spelet MasterMind som brädspel kan man göra ett själv. Här finns länken till spelet. Spelet spelas parvis. Ena eleven skriver en fyrsiffrig hemlig kod. Koden skall bestå av siffrorna 1-6 och man får använda samma siffra flera gånger. (Här kan läraren avgöra hur svårt man vill göra det för eleverna. Ju yngre elever desto färre siffror. Man kan även använda färgade knappar / papperslappar istället för siffror.) Därefter skriver kodknäckaren fyra siffror i den första tomma raden. Kodhållaren ritar cirklar på sidan för att avslöja hur bra kodknäckaren gissade. En tom/vit cirkel betyder att det är rätt siffra men på fel plats och en svart cirkel betyder att det är rätt siffra på rätt plats. Placeringen av cirkeln har ingen betydelse för vilken siffra det gäller. (Om man vill göra det lättare kan man ha att en viss ruta motsvarar en viss siffra.)Sedan skriver kodknäckaren in sin nästa gissning på koden och så här fortsätter det tills hela koden är rätt.

Huvudräkning
En rolig nätsida som tränar huvudräkning är Arcademic Skill Builders. Roligast är det om eleverna tävlar mot varandra. I bland annat "tractor multiplication" kan 16 elever tävla tillsammans. Man kan öva tid, decimaler, alla fyra räknesätten och på allting går det att välja olika nivåer. Denna sida innehåller mycket bra även för andra ämnen än matematik. Elevernas tävlingsinstinkt kommer fram här!

Julkalender
Har du inte ännu visat resurscentrets fina julkalender om energi åt eleverna kan du göra det på årets sista lektion. Sevärda avsnitt!!

Hoppas du har haft nytta av mina tips. Härmed vill jag önska alla en riktigt

god jul och ett gott nytt år

Nu blir det bloggpaus och jag återkommer i januari. Ha det så bra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar