fredag 3 oktober 2025

Fatta funktionen v.2


Flera elever gillade övningen "Fatta funktioner" så mycket (de tyckte det var en bra övning i allt vi gått igenom med funktioner) så jag gjorde en version till. Denna version 2 är en aningen lättare än version 1 eftersom den inte innehåller när funktionsvärdet är positivt respektive negativt. Bra sammanfattande övning!!

Instruktioner:
Dela in eleverna i par. Varje par får en "spelplan" med åtta grafer där varje graf har en tom ruta under sig. Dessutom får paren en hög med spelkort (32 st). Låt eleverna diskutera vilket kort som skall under vilken graf. Det är viktigt att de övar att tala "funktioner" och förklara hur och varför ett kort skall vara just där för en klasskamrat. Flera kort kan läggas på flera ställen, men de väljer ett av de möjliga graferna. Eftersom det finns fler kort än grafer, kommer varje graf att ha flera kort i högen under sig.

Material: Spelplan, kort och facit
Tidsåtgång: 25 min

fredag 26 september 2025

Sherlock pussel - negativa tal


Detta är en övning i beräkningar med heltal (också negativa tal) och läsförståelse. Eleverna behöver läsa instruktionerna flera gånger för att komma på vilken ledtråd som skall användas till näst. Sjuorna tyckte det var ganska svårt. Denna är bra som utfyllnad då eleverna är klara med något material. De kan göra ett pussel i taget. 

Material: Uppgiftspapper
Tidsåtgång: 20 min (för alla tre uppgifter, men man kan ju göra en åt gången)

fredag 19 september 2025

Boxin absoluta motsatser


Detta är ett spel som tränar beräkningar med begreppen "absolutbelopp" och "motsatt tal". 

Jag gick först igenom vad själva begreppen innebär, sedan hur man betecknar samt några beräkningar med dessa begrepp. Jag tog även upp vad + framför en parentes innebär. Sedan gjorde vi all befästning av begreppen med hjälp av spelet.

Dela upp klassen i par. Varje par behöver en spelplan och en uppsättning uppgifter och båda i paren en penna (gärna två olika färger). Jag lät den elev som hade längsta underarmen börja. Elev 1 väljer en uppgift från uppgiftspappret. När uppgiften är vald, ritar eleven ett kryss över uppgiften och ritar in en av väggarna till boxen med det talet på spelplanen. Sedan är det nästa elevs tur att välja en uppgift, lösa den, kryssa över den och rita en vägg till svaret. Så här fortsätter spelet tills en elev ritar den fjärde och sista väggen i en box. Om man ritar den fjärde väggen vinner man den boxen och markerar detta genom att färglägga den med sin färgpenna. Om man får en box får man fortsätta att utföra en uträkning ända tills man inte får en hel box mera, då är det nästa elevs tur. På detta sätt fortsätter det tills hela spelplanen är full. Eleverna kan spela det genom att bara välja uppgifter de kan eller som vissa par som valde strategiska uppgifter så att de aldrig ritade den tredje väggen till någon box. 

På uppgiftspappret finns det fyra uppgifter med samma svar (alltså totalt 100 uppgifter), men alla används ju inte eftersom en vägg angränsar till andra tal också. Ett riktigt roligt spel. 

Material: Spelplan och uppgifter, en färgpenna per elev
Tidsåtgång: 30 min

Se också övningen Absoluta motsatser.

onsdag 10 september 2025

Sant/falskt - funktioner


I denna övning skall eleverna avgöra om ett påstående är sant eller falskt. Jag lät eleverna arbeta i par (tyvärr blir alltid en elev mer passiv om de jobbar i grupper på tre, så par är bästa alternativet i de flesta övningar). De får en uppsättning med 24 kort med påståenden om funktioner. För att klara av uppgifterna bör eleverna ha gått igenom hur man gör en värdetabell för en funktion och hur man kan bestämma en funktion ur en värdetabell, hur man ritar en linje, vad riktningskoefficent är samt begreppen stigande och fallande. Vi har också gått igenom hur man ritar en linje enbart genom att se på funktionen, men det är inte ett måste för att klara av uppgifterna. 

Material: Påståenden
Tidsåtgång: 15 min

måndag 8 september 2025

Instagram - här kommer jag!

Idag har jag startat ett instagram-konto med namnet rakna_med_mig. Där kommer jag att ge glimtar från mitt klassrum och min matematikundervisning. Välkommen även dit!!

(Jag har använt copilot för att skapa min profilbild. Tyvärr klarade den inte av att kopiera mitt foto så att det liknade mig, så jag löste problemet genom att hålla en bok framför ansiktet. )



lördag 6 september 2025

Dice race


Detta är en rolig övning på räknesättens ordningsföljd. 

Låt eleverna arbeta i par. Varje elev behöver ett arbetsblad och varje par behöver två tärningar. Jag lät eleverna komma överens i paret hur många sidig tärning de ville använda i sitt spel. Först kastar den ena eleven sina första två tärningar och placerar in ögontalen i en varsin ruta. Sedan kastar den andra eleven tärningarna och placerar in sina tal i rutorna. Detta upprepas två gånger så att alla fyra rutor fylls för båda eleverna. Därefter beräknar eleverna värdet av sin egen uppgift. Jag var noga med att eleverna måste skriva ut mellansteg då det finns fler än ett räknesätt. Den elev som var närmast mål för just den rundan vann den omgången. Eleverna tyckte att det var OK att svaret kunde bli ett negativt tal eller ett decimaltal. Jag försäkrade dem om att vi kommer att öva mera på båda (negativa tal och decimaltal) inom några veckor. Förutom räknesättens ordningsföljd är detta en bra övning i taluppfattning och förståelse för räknesätten. 

Material: 2 tärningar, arbetsblad
Tidsåtgång: 20 min

torsdag 28 augusti 2025

Positionspolo


I samband med att vi repeterar platsvärden har vi gjort övningen "Positionspolo". Eleverna har fått använda en whiteboard för att skriva sina svar (och mellansteg). Jag har visat vilket tal vi har från början samt instruktionerna vilka tal som byter plats och sedan då alla är klara lyfter eleverna upp sin whiteboard med sitt svar. Att använda whiteboarden på detta sätt, att eleverna lyfter upp och visar då de är klara, ger mig en otroligt bra och snabb överblick hur bra de hänger med. Detta är i synnerhet bra i de klasser som eleverna inte markerar så flitigt. 

Material: Instruktioner (4 polo-spel)
Tidsåtgång: 15 min