fredag 28 november 2025

Summan av svaren - Ekvationer (light version)


För lite på ett år sedan publicerade jag materialet till Summan av svaren - Ekvationer och sist i inlägget utlovade jag en förenklad version. Nå nu (äntligen!) är det dags för den enklare versionen. 

Instruktionerna är de samma, uppgifterna lite lättare. 

Dela in klassen i grupper på 3-4 elever (redan detta är en bra övning för eleverna. Målet är att ha så många grupper på 4 som möjligt, men antalet får inte vara annat än 3 eller 4. Hur ska vi dela in klassen?). Varje elev har ett eget svarspapper framför sig. Uppgifterna är tänkta att göras i denna ordning (se till vänster), men det är egentligen ingen skillnad i vilken ordning seten utförs. En från varje grupp kommer efter uppgift nr 1-4 (nummer uppe i högra hörnet) i samma set (samma färg på papper och samma symbol uppe i vänstra hörnet). Om en grupp är endast tre elever så tar de alltid uppgift 1-3. Därefter funderar gruppen tillsammans på vem som ska lösa vilken uppgift. När uppgiften är vald, ringar man in numret i respektive ruta. Därefter löser man sin uppgift. Då alla i gruppen är klara adderar man svaret på lösningarna och kommer fram till läraren och kontrollerar att summan är korrekt. Om summan är rätt kan de lämna tillbaka uppgiftskorten och ta nästa set med uppgifter. Om summan är fel måste de kolla igenom sina svar och försöka hitta felet. Om de inte hittar felet brukar jag hjälpa med små ledtrådar. Uppgifterna blir lite svårare med varje set, men i varje set finns det lite variation i svårighet, så bäst är det om det är en ganska heterogen grupp som jobbar tillsammans.


Material: uppgifter, svarslappar, facit
Tidsåtgång: 45 min

fredag 21 november 2025

Vardagsmatematik

 


I år testar jag med att låta eleverna öva på beräkningar med decimaltal med fokus på livsmedel. Det vill säga vi jobbar inte alls med bokens uppgifter eller med negativa tal. Inför varje delmoment har eleverna, som vanligt, en läxa på själva teorin i form av en video där jag förklarar grunderna. På lektionen tar vi sedan gemensamt några modellexempel på tavlan. Efter det så övar de genom att göra uppgifter som är butiksrelaterade. Jag har delat in innehållet i fyra delar:

1. Addition och subtraktion
2. Multiplikation
3. Division
4. Jämförpris

Avrundning och när det behövs är inbakat i uppgifterna, så det tar jag inte som ett skilt avsnitt. 

Idag jobbade eleverna med delen om division och ack vad svårt det var. Redan i andra uppgiften uppstod det svårigheter, som jag inte hade varit beredd på. Hur många glas som rymmer 2 dl räcker en lite mjölk till? 

Material: Uppgifterna (till varje del kommer det först uppgifter och sedan facit)
Tidsåtgång: 5 * 45 min

fredag 14 november 2025

Klipp ett bråk


Här kommer en otroligt bra laborativ övning som min resurskollega Sonja har gjort med sina femmor på Iniö. 

Behovet av denna övning uppstod för henne då hon insåg att, trots att uppgifterna med bråkkakor gått bra, så klarade eleverna inte av motsvarande uppgifter med tallinjen. Sonja kollade bakåt i tidigare matteböcker och märkte att där bara fanns tallinjer med luckor där eleven ska fylla i bråket och alla andra bråk redan var utskrivna. Hon insåg att eleverna inte lärt sig av dessa övningar utan bara fyllt i enligt mönster utan att förstå. 

Förberedelse: Klipp tunna remsor (ca 1 cm) av färgat papper. Längden på en remsa är 1. 
Eleverna behöver sax och linjal. 

Instruktioner:
Ge eleverna en remsa. Säg: "Ge mig halva remsan."
Rita motsvarande tallinje på tavlan efter att de klarat uppgiften.
Ge en ny remsa. Säg: "Ge mig en fjärdedel av remsan." (En del kommer på att de kan vika, för andra är det en stor aha-upplevelse. Sonja instruerade att vika två gånger och sa sedan: räkna efter hur många bitar blev det?)
Rita sedan motsvarande tallinje på tavlan. Uppmärksamma att 2/4 och 1/2 är lika mycket, vilket de kan kolla med sina lappar. 
Ge en ny remsa. Säg. "Ge mig en femtedel av remsan."
Nu måste de mäta med linjalen, för det går inte att vika. Sonja behövde hjälpa mina elever genom att skriva 20 cm/5 på tavlan. 
"Vilken bit är större, 1/4 eller 1/5?"
O.s.v. 
Detta kan sedan utvecklas till att låta eleverna göra åttondelar och tiondelar  

Sedan får eleverna hela remsor som de inte ska klippa, att kombinera med de redan klippta. 
"Lägg 1 1/2". 
Rita vidare på tavlan så de ser att tallinjen fortsätter.
"Lägg 1 3/5"
o.s.v. 

Efter detta var det mycket lättare för Sonja att få dem att förstå hur de skulle fylla i omarkerade tallinjer indelade i bråk. Hon kunde täcka över tallinjen >1 och säga "här har du din oklippta remsa. Hur många bitar har den blivit klippt i?" och på det viset få dem att sakta börja förstå hur man placerar ut bråk på tallinjen. 

Sonja upplevde att det här var mycket effektivare än att använda cuisenare-stavar, då eleverna faktiskt konkret delade en hel i delar. Denna övning går även att använda med yngre elever än årskurs 5. 

Tack igen Sonja för att du delar med dig!

Material: Pappersremsor, sax, linjal
Tidstgång: 45 min

fredag 7 november 2025

Talbalans


Detta spel går ut på att klara av att balansera på tallinjen i 10 omgångar. Faller man utanför tallinjen så har man förlorat. 

Spelets gång:

1. Dela in klassen i par (men det går även att vara tre i en grupp fast då blir det ganska mycket väntan medan de andra utför sin tur)

2. Ge en tallinje per par. Mina tallinjer gick från - 20 till + 20 och eftersom de var ograderade behövde eleverna börja med det (vilket visade sig att inte alls var så lätt som jag trott, så bra övning det med!).

3. Sedan behöver varje spelare en egen spelpjäs och två tärningar, en röd och en blå. Spelpjäsen placeras på 5 på tallinjen.

4. Den elev som har den längsta vägen till skolan får börja. Varje omgång börjar med att man bestämmer om man vill kasta den röda tärningen (positivt tal) eller den blåa (negativt tal). efter att man kastat tärningen skriver man in talet i rätt färgs ruta uppe till vänster på pappret. Därefter beslutar man vilken räkneoperation man vill använda, addition / subtraktion / multiplikation / division. Eleven sätter ett kryss över det hen väljer och utför sedan uträkningen nere på pappret. Här poängterade jag att de skall skriva ordentliga beräkningar med mellansteg (vid addition och subtraktion) för att få övning i beteckningar. Sedan flyttar eleven spelpjäsen till det ställe på tallinjen som svaret blev. Därefter är det nästa spelares tur.

Under spelets gång skall båda tärningarna kastas totalt fem gånger. Eleven skall tre gånger addera, subtrahera och multiplicera, men endast en gång dividera. Ordningen på räkneoperationerna får eleven själv avgöra baserat på var hen står på tallinjen och vad som kastades med tärningen. Vi spelade med sexsidiga tärningar, men eftersom endast två elever av hela gruppen hamnade utanför tallinjen tror jag att det är bättre med 10 sidig tallinje. Detta spel kan en elev också spela ensam. Väldigt bra övning i taluppfattning och strategi (När lönar det sig att multiplicera? När att dividera?).

Material: Uppgiftspapper, tallinje, spelpjäs, röd och blå tärning
Tidsåtgång: 25 min

torsdag 30 oktober 2025

4 svarta burkar


Detta är en övning i att lösa textuppgifter med hjälp av ekvationer. Egentligen behövs inget material för att lösa uppgiften, men det är så mycket roligare att ha något konkret att hålla i och se på då uppgiften skall lösas. Då eleverna har kommit på lösningen får de öppna burkarna för att ta reda på om de har kommit fram till rätt lösning.

Uppgiften lyder så här:

Du får inte öppna burkarna förrän du vet hur många det finns i varje!
Antalet bönor i burk 2 är tre gånger fler än antalet i burk 1. I burk 3 finns det två bönor färre än i burk 1. Burk 4 innehåller en böna färre än antalet i burk 1 och 3 tillsammans. Antalet bönor i burkarna är totalt 30. Hur många bönor finns det i varje burk?
Material: Burkar med bönor (burkarna får inte vara genomskinliga!)
Tidsåtgång: 10 min

fredag 24 oktober 2025

Utmaning: Six seven

Trenden "Six seven" har pågått bland ungdomarna mycket längre än jag någonsin hade kunnat ana. Så därför passade jag på att utnyttja elevernas fascination för dessa tal. Utmaningen går ut på att placera tecken (+, -, *, /)  samt parenteser mellan talen 6 och 7 för att få resultatet som står till höger. Ordningen på talen får inte ändras. Detta övningspapper har eleverna fått göra då de är klara med lektionens uppgifter, som extra utfyllnad. Så eleverna har det med sig tills alla uppgifter är lösta. 

Material: Uppgiftspapper
Tidsåtgång: minst 30 min

tisdag 21 oktober 2025

Luntan

I fjol utarbetade jag i samarbete med några lärare från gymnasiet en "lunta" för de tre första kurserna i kort matematik (gick under ett projekt vid namn "Lär för livet"). Tanken med luntan är att eleverna skall kunna kolla upp olika saker inom de olika områdena. Vissa innehåll i luntan finns också i MAOL (dessa har en MAOL-symbol bredvid sig både i innehållsförteckningen och bredvid själva rubriken på lappen) men en hel del är sådant som eleven bör kunna utantill (dessa har en hjärn-symbol). I luntan finns huvudinnehållen:

- räknesätten
- potenser
- polynom
- bråk
- avrundning
- procent
- ekvationer
- ekvationssystem
- geometri

Du kan antingen fixa några uppsättningar som du som lärare har med dig, eller varför inte låta eleverna själva göra sig en egen uppsättning. Luntan är ganska stor. Det blev många sidor. Men jag rekommenderar ändå att laminera den och sidorna hålls bra ihop med ett buntband. 

Material: Luntan