Den här gången tog jag ett bingo riktigt i början av ett nytt stoff. Först gick vi igenom hur man beräknar multiplikation av ett tal och ett monom samt division av ett monom med ett tal. Sedan fick eleverna välja en av de färdiga bingoplattorna. I materialet finns 24 olika bingoplattor med kvoter och produkter. Jag hade kopierat upp uppgifterna på papper så att jag inte kunde se igenom vilken uppgift jag lottade. Det finns 20 uppgifter i materialet, så eleverna hade fyra uppgifter vars svar de saknade på sin lapp.
Jag lottade en uppgift från mina lappar, skrev uppgiften på tavlan, lät eleverna fundera ut svaret (ibland bad jag dem sätta pennan på svaret, så att jag kunde gå runt och kontrollera att de hade beräknat rätt), sedan fick någon berätta svaret och förklara hur hen hade tänkt. Vi spelade till endast två bingorader (godkänner lodrät, vågrät och diagonal rad) innan eleverna tog itu med enskilt arbete med bok och häfte. En passlig övning för att kontrollera att alla hängde med i teorigenomgången och roligare än med "bara vanliga exempel".
Tidsåtgång: 15 min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar