Detta är ett spel som tränar att beräkna (i huvudet eller med hjälp av laborativt material) en procentuell andel av något, i detta fal en stav.
Eleverna spelar i par. De har en uppsättning spelkort, med "stavsidan" uppåt och en låda med stavar. Den som har födelsedag till näst får börja. En speltur börjar med att man säger högt vilkendera stav som finns på kortet man väljer. Detta måste sägas högt så att man inte fuskar. Efter att man valt, svänger man på kortet och beräknar vad som står på andra sidan. Står det t.ex. + 30%, får man ta 30% av den stav man valde och lägga till på den stavlänga man bygger. Om man t.ex. får - 100% så tar man bort 100% av den stav man valde från sin stavlänga. Detta kan leda till att stavlängan är "på minus". För att göra detta tydligare för eleverna kan de spela med två pulpeter ihop. Skarven mellan pulpeterna symboliserar noll, så om stavlängan är på högra sidan är den "på plus" och om den går till vänster om skarven är den "på minus". Sedan är det nästa spelares tur. Den i paret som har den längsta stavlängan då spelet är slut (=korten slut eller lektionen slut) den vinner.
Eftersom det finns ett begränsat antal av vissa färger i stavlådan tränar eleverna även logiskt tänkande i hur de kan byta stavar för att det ska fungera med de stavar de har. Jag har spelat detta flera gånger och det fungerar bra med bara en låda per par. Kortens förhållande mellan pluskort och minuskort är ungefär 3:1. I kopieringsunderlaget finns en färgad linje för att visa vilka kort som hör ihop. Totalt 10 uppsättningar. Jag klippte ut "remsorna", vek längs med den streckade linjen och sedan laminerade jag dem. Korten håller bäst i användning om de lamineras enskilt.
Tidsåtgång: 20min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar