Svarsplatta och spelplan. |
Detta spel baserar sig på tic-tac-toe, dvs. luffarschack. Spelet spelas i par (om man är udda antal, så kan man spela två på samma lag mot en annan elev) där båda har en spelplan med uppgifter framför sig (OLIKA UPPGIFTER!!) och en svarsplatta med motspelarens svar. Låt t.ex. den som har längsta efternamnet börja. Elev 1 säger t.ex. "Är svaret på C3 x¹⁰?" Elev 2 kollar på spelplattan med svar och om det är rätt så sätter båda på sin spelplatta elev 1:s symbol (antingen X eller O). Då har elev 1 plockat den rutan. Om svaret är fel lämnas rutan tom. Därefter är det elev 2:s tur att säga svaret till någon av sina uppgifter och elev 1 kontrollerar svaret på sin svarsplatta. På detta sätt fortsätter spelet tills någondera har fyra i rad.
Spelet tränar multiplikation av potenser med samma bas, division av potenser med samma bas och potenser av en produkt.
Material: Spelplattor och svarskort, vattenlösliga tuscher, papper att rengöra med
Tidsåtgång: 25min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar