Detta är ett spel som är inspirerat av sällskapsspelet 6 Nimmt. Spelet tränar potensreglerna och kräver samtidigt strategiskt tänkande. Jag har gjort två olika svårighetsgrader, så eleverna kan välja vilken nivå de vill spela. Jag tror att spelet även kan passa på gymnasiet. (Ge gärna feedback om jag har fel.)
Namnet "Drei Nimmt" syftar på att den som lägger det tredje kortet i en hög tar hem poänget i den högen.
Spelets gång:
1. Dela ut tre kort och fem knappar åt varje spelare. Resten av korten lägg i en hög på mitten av spelbrädet.
2. Den äldsta i gruppen får börja genom att välja ett kort, förenkla potensen och placera ut det på rätt plats på spelbrädet. Varje spelare medsols lägger i tur och ordning ett kort i rätt ruta. Man skall hela tiden ha tre kort på handen.
3. Den som lägger det tredje kortet i en hög lägger en knapp på högen (vilket betyder att högen är tagen) och får poäng som motsvarar potensen. (T.ex. om potensen har exponenten 2 får spelaren 2 poäng, är exponenten -1 får spelaren -1 poäng).
4. Jokerkorten (=1, exponenten 0) får läggas i valfri ruta.
5. Då någon satt ut fem knappar avslutas omgången och poängen räknas. Poängen = summan av exponenterna. Först till 10 vinner.
Tidsåtgång: 45min (kan även spelas längre)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar