Spelare 1 Spelare 2
2
|
6
|
11
|
10
|
6
|
8
|
3
|
10
| |
5
|
7
|
9
|
8
|
5
|
11
|
9
|
8
| |
12
|
3
|
4
|
8
|
8
|
3
|
4
|
6
| |
12
|
2
|
9
|
7
|
7
|
2
|
9
|
7
|
Detta spel är en introduktion till sannolikhetslära. Spelet spelas parvis. Eleverna kastar turvis två tärningar och kryssar för i sin spelruta om de har summan av tärningarna. (Ett kast ger endast ett kryss!) Så här fortsätter de tills någondera har spelplanen full. Då alla är klara, kontrollera hur många "spelare 1" som vann och hur många "spelare 2". Sedan diskuterar ni:
- hur borde fördelningen ha varit?
- är spelet rättvist?
- varför var det flera "spelare 2" som vann?
Sedan fyller eleverna själva i summorna i ett nytt spelbräde med målet att de skall få det fullt med så få tärningskast som möjligt. Efter att de testat sin spelplan. skriv resultatet på tavlan och diskutera eventuella tankemissar eller varför en viss spelplan var snabbast.
Material: Spelplan, två tärningar
Tidsåtgång: 25 min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar