måndag 3 oktober 2022

Cillas rastgård

Tack Praktia för styroxen!

 I samband med kvadratrötter fick eleverna fundera på följande problem:

"Jag har 100m stängsel som jag skall göra till en rastgård åt min hund. Hurdan fyrhörning skall jag bygga så att hunden får så stor rastgård som möjligt?"

Eleverna fick först fundera själva en stund, därefter fick de material för att kontrollera vilka olika storleks rastgårdar det blev. (Poängterade att man ofta inom matematiken förenklar/gör problemen "mindre" för att kunna se vad bästa lösningen är.) Efter att de kommit till en lösning fick de snabbaste fundera om det finns någon annan form som blir större än fyrhörning. 

Material: Styrox 50*50 (=marken), snöre 1m (=staket), nålar (=grindstolpar)
Tidsåtgång: 15min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar