torsdag 27 oktober 2022

4 i rad - bråkprodukt


Min kollega Trang tipsade mig om en rolig spelform, nämligen 4 i rad. Detta bråkspel är det första av den
här sorten jag skapar, men jag har på känn att det kommer att bli många fler. 😃

Dela in eleverna i par. Varje grupp skall ha en spelplan och varje person skall ha en uppsättning färgade knappar. Målet är att vara den som först får 4 knappar i rad. Den som börjar (t.ex. sten-sax-påse om vem som får börja) får välja två valfria faktorer från rutan längst ner. (använd pilar eller annat material för att markera faktorerna). Eleven räknar svaret och lägger sin knapp på rätt ställe på spelplanen. Sedan är det följande spelares tur. Hen får bara flytta på den ena faktorn, räkna produkten och placera ut sin knapp på spelplanen. Man får ha två likadana faktorer. Om en grupp är tre så kan ena laget (med två spelare) turvisas om att välja faktor och beräkna produkt. Tidsåtgången varierar väldigt mycket beroende på hur taktikerande eleverna är. Eleverna tyckte väldigt mycket om det här spelet!!

Material: Knappar, spelplan (två olika svårighetsgrader)
Tidsåtgång: Varierar, 10-30min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar