tisdag 4 februari 2020

Areaklippet


Jag försöker bli bättre på att få in sådant eleverna har lärt sig tidigare även i "senare" uppgifter. Främst de områden, som jag anser att de "glömmer bort" efter att man har avslutat det kapitlet, som bråk, procent och area. Så i samband med att jag skapade laborativa uppgifter, som kan lösas med ekvationer ville jag ha med en som berörde area. Och vilken uppgift det blev sedan! Den kändes liten och försynt när jag skapade den, men då jag börja fundera på lösningar (och senast då eleverna började fundera på lösningarna) insåg jag vilken extremt bra uppgift det blev. Ibland blir det bra, ibland inte.

Uppgiften lyder så här:

Du har två olika rektanglar (ta en av vardera färg). Du får klippa en gång bort en bit och klippet skall vara rakt. Hur skall du klippa så att båda pappren har samma area? Hur många olika lösningar kommer du på?"

Jag kopierade upp centimetersrutor på två olika färgers papper och klippte till en rektangel som var 3*6 och en annan som var 4*4, olika färger på rektanglarna. Eleverna ställde många frågor:
- får man klippa båda samtidigt (nej, bara ena)
- får man svänga på saxen (nej, bara ett rakt klipp, skall egentligen kunna klippas längs med linjal)
- får man lägga till en bortklippt bit till den andra (nej, det man klipper faller liksom bort)


Några elever kom ganska snabbt på en lösning och efter lite funderande på två till. Men många elever tyckte att det var omöjligt och blev ganska frustrerade. Om man skulle göra detta på ett papper utan rutor kanske dessa elever skulle ha vågat tänka "utanför boxen" och klara av att klippa del av ruta, men jag vet inte. I slutet av lektionen visade jag även med hjälp av geogebra hur många lösningar det på riktigt finns (kanske detta även skulle kunna vara en uppgift för gymnasielever med tanke på ekvationen y=4/x då 0<y<6 och 0<x<3?)

Material: Uppklippta rektanglar
Tidsåtgång: 20min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar