torsdag 30 januari 2020

Sphero i koordinatsystem




Före jullovet jobbade vi med sjuorna med koordinatsystem. Efter julen blev det en kombination av programmering och koordinatsystem. Eleverna fick i par göra olika utmaningar med Spheron. Alla utmaningar gjordes i ordning och när paret var nöjda med sin programmering visade de den åt mig. Jag skrev sedan en smiley i min checklista baserat på hur bra det gått. Eleverna fick efter varje "uppvisning" själva bestämma om de ville göra om den för att få en gladare smiley. Det var enkelt för mig som lärare att veta vilken utmaning varje elev höll på med då jag hade checklistan att utgå ifrån.

Det var en rolig och uppskattad övning. Vissa gjorde med telefonerna och andra med chromebooks, båda alternativen var lika bra.

Material: Spheron, Utmaningarna, Checklistan
Tidsåtgång: 4 lektioner (introduktion och bekantning av Sphero tar nästan en lektion)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar