måndag 4 december 2023

GeoKonst






Idag påbörjade vi geometrin genom att rita ett konstverk. Instruktionerna var att rita något med juligt tema och som innehöll så mycket geometri som möjligt. Då ungefär 20 minuter hade gått ritade eleverna en bingoplatta av storlek 5*5 rutor i sitt häfte. Jag ritade motsvarande tomma platta på tavlan. För att lotta vilken ruta som kommer till näst kan man använda sig av små lappar med BINGO och 1-5 på. Då jag hade lottat fram rutan, kollade jag från min egna bingoplatta vilket begrepp som stod i rutan. I rutan på tavlan ritade jag begreppet varefter eleverna fick säga vilket geometriskt begrepp det är frågan om. Samtidigt som eleverna kontrollerade om de hade begreppet i sitt konstverk berättade jag om begreppet (definition och hur man betecknar). Sedan lottade vi nästa ruta. Den som först har fem i rad får ropa BINGO. Eleverna var otroligt koncentrerade hela "teorigenomgången". Och förstås lyssnade vi på julmusik medan de ritade.

Material: papper, färgpennor, linjaler, passare, sax, lim, bingoplatta
Tidsåtgång: 45min


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar