tisdag 31 januari 2023

Förhållande - paruppgift




I samband med att vi har gått igenom förhållande samt förhållandets värde har eleverna i par fått göra två uppgifter som sedan de övriga i klassen löser. 

Så här gjorde vi:
1. Dela in klassen i par.
2. Kom tillsammans med ditt par överens vilket material ni skall använda (jag hade plockat fram papper, centikuber, pattern blocks, tangram, snöre och knappar) för att skapa två uppgifter.
3. Placera ut materialet i "boxarna". När paret är klart går de runt i klassen och löser de andra uppgifterna. Vid varje uppgift skall man skriva förhållandet mellan "boxarna" så förenklat som möjligt samt beräkna förhållandets värde.
4. När paret var klara med alla fyllde de i facit för sina egna två uppgifter, fotade det och skickade fotot till mig. 

Material: uppgiftspapper (men går bra utan), samt vad man hittar för material i sitt klassrum, se ovan för förslag
Tidsåtgång: 30min




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar