torsdag 8 april 2021

Spiralspelet på distans


Vi har äntligen fått återgå till närundervisning, men eftersom det fortfarande är flera skolor som kämpar med distansundervisning kan detta vara ett tips hur man kan spela spel på distans. Tack till min kollega Sonja, som omvandlade spelet till distansversion!

Här bloggade jag om Spiralspelet, ett spel som tränar att beräkna värdet av uttryck. På distans gjorde jag som så att jag delade färdigt in eleverna i grupper på 3-4 elever. Jag skapade meetlänkar åt dem på förhand och delade den spelplan av presentationen som jag tänkte att de skulle spela på. (Dessa satt jag in i classroom så att eleverna bara såg den som gällde dem själva, dvs inte publicerat för hela klassen.) Alla i gruppen behöver rätt att redigera (detta leder förstås till många kopior åt mig, men jag satt alla i en skild mapp så blev det inte så råddigt). Lektionen påbörjades med instruktioner. Jag delade min skärm samtidigt som jag förklarade och sedan gick eleverna till sina gruppmeets och jag cirkulerade bland grupperna för att kolla hur de klarade sig. Detta spelsätt går bra att anpassa även på andra spel!

Material: Spelet som presentation, tärningar (verkliga eller online dice)
Tidsåtgång: 30-40min


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar