torsdag 25 mars 2021

Quizlet LIVE


Det är redan ganska länge sedan jag hörde om Quizlet, men jag har alltid förknippat det med språkstudier och inte insett att det även är något jag kunde använda mig av i matematiken. För en tid sedan blev jag tipsad om  Quizlet LIVE (som bara är en av alla sätt man kan öva på stoff i quizlet) - TACK ANNA P!!

Quizlet LIVE kan göra slumpmässiga grupper där eleverna i grupper skall välja rätt lösning. På varje elevs skärm syns ca fyra av alternativen (beror på hur många som deltar) och uppe på skärmen syns samma fråga åt alla. Sedan skall den som har rätt svar på sin skärm klicka på rätt svar. I klassrummet har jag haft eleverna som är i samma grupp att sitta tillsammans så att de kan samarbeta och prata matematik. På lärarens skärm syns grupperna som djur på kapplöpningsbana. Svarar ett lag fel så hamnar de tillbaka till noll. Man skall ha åtminstone 12 frågor i ett set då man startar, programmet väljer sedan slumpmässigt ut 12 stycken åt eleverna. Alla har samma frågor, men får dem inte i samma ordning. 

Eleverna brukar öva att skriva uttryck med hjälp av läggspelet Märtas appar, men eftersom det inte var möjligt i år på distans gjorde jag istället ett quizlet set av dem. Eleverna hade till läxa att öva på setet via "learn" och "match" och sedan på lektionen spelade vi LIVE. De kunde hjälpa varandra genom att skriva rätt alternativ i google meet chaten. Inte alls lika roligt som att göra det i klassrummet, men det var en helt kul variation i distansundervisningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar