torsdag 12 september 2019

Bråksnöre




Eleverna jobbar i grupper på tre. Två håller i snöret och den tredje placerar klädknipan på rätt ställe. Det är viktigt att poängtera att gruppen tillsammans kommer överens om var de skall placera knipan (genom att uppskatta) och det är även bra att byta roller så att alla får fästa åtminstone en på snöret. Jag har använt fyra olikfärgade knipor med bråken 1/2, 2/5, 3/8 och 2/3. Bråken är skrivna på målartejp.

Då gruppen är klar brukar jag gå fram och ställa lite frågor:
- Är ni säkra på att ni har rätt?
- Har ni kniporna i samma ordning som övriga grupper? (Just här är det bra att kniporna har olika färg) Om inte, vem har satt fel? Diskutera och argumentera grupperna sinsemellan.
- Vilken är ni osäker på?
- Kan ni ta reda på om ni placerat kniporna rätt? (Eleverna får inte mäta, men det kan ta en stund innan de kommer på att de kan vika.)

Efter att grupperna kontrollerat om de uppskattat rätt:
- Vilken hade ni uppskattat bäst? Sämst?
- Hur kommer det sig att kniporna inte har samma avstånd mellan varandra i alla grupper? (Alla grupper har olika långa snören.)

Material: snören (jag har använt band för trasmattsvävning), klädknipor (gärna i olika färger)
Tidsåtgång: 25min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar