torsdag 31 augusti 2017

Multiplicera med Pattern Blocks

Pattern Blocks är inspirerande!
Då jag introducerar multiplikation av bråk använder jag mig av Pattern Blocks (inspirerad av bokserien "På tal om tal"). Att låta eleverna arbeta med dessa träbitar tränar verkligen bråkuppfattningen. Bitarna går också väldigt bra att använda för de övriga räknesätten för bråk.


Låt eleverna arbeta parvis (rekommenderar inte tre/grupp för då blir en lätt sysslolös). Alla par behöver ungefär fem av varje Pattern Block. I denna övning behöver de endast dessa bitar:


 



I övningspappret, som jag delat nedan, är uppdelningen av uppgifterna följande:
1-2    Ett heltal multipliceras med ett bråk som är mindre än 1.
3-4    Ett bråk, som är mindre än 1, multipliceras med ett bråk som är mindre än 1.
5       Ett heltal multipliceras med ett bråk i blandad form.
6       Ett bråk, som är mindre än 1, multipliceras med ett bråk i blandad form.
7-8    Ett bråk i blandad form multipliceras med ett annat bråk i blandad form.

Material: Pattern blocks, övningspapper
Tidsåtgång: 45 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar