söndag 13 november 2016

EDpuzzle




Tips till program för filmklipp.

För några veckor sedan började jag testa programmet EDpuzzle, som plattform att lägga upp filmklippen för flipped classroom. Programmet är kopplat till google classroom så jag kunde enkelt importera eleverna från classroom och jag kan med några klick fortfarande lägga upp filmerna i classroom med tillägget att de alltid går via EDpuzzle. Orsaken till att jag publicerar filmerna i classroom, även efter att jag tagit EDpuzzle i bruk, är för att det är den plattform vi använder i vår skola. Jag vill att eleverna lätt skall komma åt filmerna och att de inte skall behöva ladda ner nya appar (men det finns de elever som laddat ner EDpuzzle som app och tycker att det är behändigare så).

Fördelar med EDpuzzle:
- kopplat till google classroom
- gratis (finns en mer utvecklad nivå som man kan köpa, har ej kollat kostnader)
- jag kan se vem av eleverna som sett filmen (vilket är största orsaken till att jag bestämde mig för att testa programmet)
- jag kan se hur många gånger de har sett olika delar av filmerna (kan indikera att något behöver förklaras utförligare)
- jag kan lätt editera filmer (längd, ljud)
- jag kan lägga in frågor i filmerna (busenkelt) som måste besvaras för att filmen skall fortsätta
- frågorna är lekande lätta att korrigera!! Superbra layout för att se vilka frågor som är rätt och vilka fel
- kommer åt filmer även på andra plattformer än youtube (national geographic, numberphile som ex)
- ett väldigt vettigt arkiveringssystem av material jag använt (jag gillar då det är redigt och logiskt!)


Nackdelar med EDpuzzle:
- ingen teknik fungerar väl till 100% ? Tyvärr. Har ca 3% av eleverna som inte får det att fungera, men jag har inte haft möjlighet att ordentligt kontrollera med dem varför det inte fungerar. Tror dock att problemet är fixbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar