tisdag 25 april 2017

Ekvationsnötter



Dessa tankenötter varvade jag med tändsticksuppgifterna (introduktion till ekvationslösning). Uppgifterna tränar slutledningsförmåga samtidigt som eleverna övar = betydelse vid ekvationer. (Det som är på varsin sida om = är värt lika mycket!)

Jag har byggt upp ekvationsnötterna i papplådor (locket från kopieringspapper) med material jag samlat på mig (loppis!!). Det är egentligen ingen skillnad vad du använder för material, det är inte det viktiga här, utan att eleverna har en möjlighet att konkret flytta på materialet för att lösa uppgiften. Visst går dessa att lösa endast på papper, men det är inte lika lärorikt (eller lika roligt).

Lådorna med ekvationsnötterna har jag placerat runt i klassrummet. Eleverna kan göra detta parvis, men de flesta tyckte om att lösa dem ensamma. När de är klara med en, kommer de till mig och kollar om de har rätt svar, varefter de återställer uppgiften till dess ursprungliga form (har satt bilder bredvid uppgiften så att de minns hur den såg ut). Sedan går de vidare till nästa lediga uppgift. Totalt har jag skapat åtta olika tankenötter. Uppgift 1 är lättast och 7 och 8 svårast.

Tidsåtgång: 30 minuter
Material: Uppgifterna (som foton)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar