tisdag 11 oktober 2016

Turf Hunt

Ivriga elever på väg på Turf Hunt.


Pargas stad har detta läsår fyra tyngdpunktsområden. Med spelet Turf Hunt får man in två av områdena - Skola i rörelse och Utomhuspedagogik. Jag fick tips om spelet i våras av Mia Skog - TACK!!

Turf Hunt är en sorts orientering, skattjakt som görs med smarttelefoner eller surfplatta. Appen är gratis och lätt att använda. Bäst är den kompatibel med androidtelefoner (Nokia och iphone har varit lite knepiga...) men jag har låtit eleverna jobba i grupp så att det finns åtminstone en fungerande apparat per grupp.

Samtidigt som eleverna springer runt och söker skatterna som jag placerat ut räknar de. Vid varje skatt har jag lagt in en fråga, som har svarsalternativ. De flesta elever gillar tävlingar så de gillar verkligen detta spel och jag gillar att de får motion, är ute och räknar samtidigt. Dessutom kan jag följa med var de befinner sig under spelets gång (eller, nja, var telefonen befinner sig...).

Här är länk till programmet.

Jag har försökt göra en enkel instruktionsvideo hur programmet fungerar. Är det oklart är det bara att fråga.


1 kommentar:

  1. Hei. Takk for instruksjonsvideoen. Jeg fikk et tips av en som også bruker Turfhunt. Sjøl liker jeg best oppgaver som: "Hvem skal ut?". Da legger jeg inn f.eks. 3 oppgaver som gir samme svar, og 1 som gir et annet svar, eller jeg har 3 fakta som er usanne og ett som er sant. Turfhunt anbefales!

    SvaraRadera