torsdag 31 januari 2019

Triangeldrama


Ja, rubriken låter lite häftig, men min tanke med övningen är att dramatisera benämningar av triangelns olika sidor och vinklar.


För att göra dramatiseringen tog jag tre långa (åtminstone tre meter) band av mattrasor och hade tre frivilliga elever som höll ihop banden till en triangel. (Här hade vi diskussion om det är någon skillnad hur jag klipper banden, blir det ändå alltid en triangel av tre band? Vi funderade även på om vi kan ändra formen på triangeln på något sätt med just dessa tre band. Viktigt att sidorna hålls spända.)

För att dramatisera/visualisera närliggande vinklar och motstående vinkel bad jag en elev komma och hålla i en sida. De vinklar han kunde gå till utan att släppa bandet kallas närliggande vinklar. Sedan kom en elev och ställde sig i en vinkel. De sidor han kunde ta i utan att flytta sig kallas närliggande sidor och den där långt borta, kallas motstående sida.

Material: Band av mattrasor
Tidsåtgång: 5min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar