måndag 12 februari 2018

Tiokompisknappar

Lördagen 3.2 fick jag äran att delta som workshopdragare för Framtidsdax i Pedersöre. Det var ytterst givande att dra workshoparna och väldigt trevligt att höra att den här bloggen används. Underbart att höra att bloggen inspirerar och underlättar matematiklärarens arbete. Dessutom är det härligt att träffa läsare IRL för då fick jag höra lite önskemål och tankar om vad jag skulle kunna blogga om. Flera önskade material för lågstadiet och passligt nog frågade en av mina medresenärer, i bilen på hemvägen, om jag har idéer för tiokompisar. Så nu har jag funderat och kommit på fyra olika övningar för tiokompisar. Så denna vecka, vändagsveckan till ära, kommer jag att publicera fyra olika inlägg med tiokompisar.

Version 1 (lättast): Tiokompisknappar görs parvis. Ge tio knappar (eller annat passligt material) åt vardera eleven. För att kompisarna skall bli tydliga är det bra att ha samma material för båda eleverna, men olika färger. Den ena eleven placerar ut valfritt antal knappar på remsan. Sedan lägger den andra ut rätt antal knappar av sin färg så att det totalt blir 10.


Version 2 (medel): Lika som version 1, men bottenplattan är 2*5 istället. Förutom att göra det muntligt kan man även här be eleverna att skriva ner hur många knappar de båda har lagt ner.

Se till att eleverna talar med varandra och säger högt åt varandra hur många knappar de placerat ut. (Gäller alla tre versioner.)




Version 3 (svårast): Lika som version 1, men bottenplattan är nu en cirkel. Även i denna övning kan man gärna låta eleverna skriva ner hur många knappar de lägger fram. På det sättet övar eleverna både att se med material sambandet mellan tiokompisarna men även numeriskt. 








Material: Bottenplattor och tabell för numeriskt ifyllande, knappar, knappbo av t.ex. avklippta yoghurtburkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar