torsdag 16 mars 2017

Aurasma



Jag hade "en extra timme" på tisdagen med åttorna. De hade suttit i en timme och gjort problemlösning parvis, Pi-dagen till ära, så jag ville få dem att röra på sig den andra timmen. Så jag bestämde mig för att pröva något nytt - Aurasma. Aurasma blev jag tipsad om i höstas (tack Mia!!), testade det hemma, men gjorde inget mer med det, så nu var det dags. Så detta är mina erfarenheter efter ett test. Om någon annan har upplevt annat än jag eller kan komma med ytterligare vinkar så tar jag tacksamt emot!

Aurasma är främst menat, eller så har jag uppfattat det, att kunna göra t.ex. planscher mer informativa. Om man håller telefonen, tabletten framför en plansch kan man få bilder och filmer att sväva framför planschen. Det vill säga de syns enbart på telefonen, tabletten. Jag använde inte den för att få mera information i ett plakat utan till att låta eleverna hitta olika uppgifter i skolan (både inomhus och utomhus, men det var knepigt att hitta bra platser ute att placera auran på) som de sedan skulle lösa. Så här gjorde jag (efter att jag sett en instruktionsvideo på youtube, förstås):

Jag skrev sju uppgifter på dator med stor text, jag lät eleverna i en klass skriva nio uppgifter på A4 med stor stil och sedan filmade jag tre korta snuttar (visade material och berättade uppgiften). Därefter tog jag foto av alla uppgifter med iPaden. Efter det gick jag runt i skolan och sökte ställen med detaljer, som programmet Aurasma kräver för att fungera. Sedan var det bara att följa instruktionerna i programmet för att göra mina lager av svävande uppgifter. Då alla uppgifter var klara tog jag en skärmdump av mina auran, som jag kopierade upp åt eleverna. Egentligen ser de nog på sina telefoner var jag har gömt uppgifterna, men då måste de hoppa mellan två olika sidor i appen och det kan kännas jobbigt. När sedan lektionen började hade eleverna färdigt laddat ner appen till sina telefoner. Den är gratis! För att de skulle se och hitta mina auran behövde de söka på användare, där satt de in mitt användarnamn, och sedan "följa" (follow) mig. Annars fungerar det inte. Under lektionen räknade alla åtminstone tio uppgifter, de rörde på sig och de samarbetade i grupp. Ganska perfekt tycker jag!!

Några av bilderna som eleverna hade till hjälp för att hitta alla auran. 


Utvärdering av appen:
+ lätt att använda
+ lite som trolleri att uppgifterna svävar omkring, motiverar eleverna
+ bra som variation
+ gratis app
+ eleverna rör på sig
+ gick fort att göra uppgifterna (kändes i alla fall snabbare än med t.ex. Turf Hunt)
- går ej att editera en aura, gör man något fel måste man radera och göra den på nytt
- jag lyckades inte få den att synkronisera med datorns program, man lär kunna göra mera med programmet på datorn men den visar inte mina auran. (Telefonen och tabletten visar samma innehåll).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar