I våras på Matematikbiennalen var jag på en workshop om hur man kan konkretisera teckenreglerna vid addition och subtraktion av negativa tal. I år bestämde jag mig för att pröva deras metod (workshopen hölls av Alexandra Andersson och Petra Gustafsson från Helsingborg). Så här gjorde jag:
1. Vi tittade tillsammans på första delen av presentationen, addition. (Här förklarar jag överenskommelserna.)
2. Varje elev fick ett uppgiftspapper (övningspapper 1 med addition av kuber) och en uppsättning med röda och blåa kuber. Eleverna gjorde uppgifterna ensamma i egen takt. Förklaring till hur övningspappret ska fyllas i.
3. Efter att eleverna gjort klart pappret gick vi igenom det. Här förklarar jag hur vi gjorde det. Sedan gjorde de ett uppgifter i boken som handlade om addition av negativa tal.
Nu borde eleverna ha koll på +(+ ) = + och +(- ) = -
4. Vi tittade tillsammans på andra halvan av presentationen, subtraktion.
5. Varje elev fick ett uppgiftspapper (övningspapper 2 med subtraktion av kuber) och en uppsättning med röda och blåa kuber. Eleverna gjorde uppgifterna ensamma i egen takt. Förklaring till hur övningspappret ska fyllas i.
6. Efter att eleverna gjort klart pappret gick vi igenom det. Här förklarar jag hur vi gjorde det. Sedan gjorde de ett uppgifter i boken som handlade om subtraktion av negativa tal.
Nu borde eleverna ha koll på -(+ ) = - och -(- ) = +
Det var förvånansvärt svårt för eleverna att för det första fylla i pappret rätt, men också att "våga" lägga till nollor då det behövdes. Jag tror dock att detta konkreta material kan underlätta i framtiden då jag kan använda det som hjälp vid förklaringar då eleverna kommer till fel resultat. Dessutom blir konkretiseringarna av ekvationer (sedan då vi kommer till dem på våren) mycket rikare då vi också kan använda oss av negativa tal.
Tidsåtgång: Fyra lektioner á 45 min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar