torsdag 5 september 2024

Jeopardylabs


I början på veckan tipsades jag om jeopardylabs (tack Trang!!). Blev genast nyfiken på hur det fungerar och blev positivt överraskad över hur lätt det var att skapa alla 25 frågor och svar (har endast testat gratis-versionen). Testkörde spelet med 8:orna i samband med att vi gått igenom de flesta potensregler (multiplikation och division av potenser med samma bas, potensen av en produkt, en kvot och en potens - perfekt fem rubriker). Potensjeopardy. Uppgifterna motsvarar de eleverna hade gjort i samband med varje kapitel. Så här spelade vi:

Dela in klassen i par (om udda antal, en grupp med tre). Varje par fick en liten mini-whiteboard att skriva på. Lag ett valde kategori. De hade alla 30 s på sig att besvara frågan. Då tiden var ute svängde alla upp sina svar. Om det lag som hade valt kategori (och svårighet, t.ex. "multiplikation för 300") svarade rätt fick de alla poäng (tryck på + vid lagets nummer), men om laget svarade fel fick alla andra lag som svarade rätt halva poängen (i detta fall 150 poäng till varje grupp, klicka på poängrutan och lägg in det manuellt). Sedan var det nästa lags tur att välja kategori och svårighet på frågan. 

Eleverna tyckte väldigt mycket om det här. Vissa kom på att taktikera med att välja lätta frågor istället för svåra, för att försäkra sig om att bara de får poängen. I och med att alla alltid hade chansen att få poäng så aktiverades hela gruppen och alla par räknade lika många uppgifter. 

Tidsåtgång: 45 min (med 8 par)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar