I många år har jag introducerat ekvationer genom att använda tändsticksaskar och tändstickor. (Se tidigare inlägg Tändsticksproblem.) I år testade jag på att använda kuber istället för tändstickor.
Kuberna är mångsidigare eftersom de även kan representera negativa tal (en röd kub = + 1, en blå kub = - 1 och en röd och en blå kub tillsammans är = 0). Eleverna övade först parvis i några lektioner med att lösa kubuppgifter. Först löste de några som jag gav åt dem, sedan skapade de sina egna uppgifter och till sist fanns det även uppgiftskort att välja bland. (Uppgiftskorten: gul = basnivå, grön = mellannivå, blå = fördjupad nivå.) Sedan då eleverna började förstå grundprinciperna hur de ska komma på hur många kuber som fanns i en ask övergick vi till symbolspråk och eleverna blev introducerade till tankeväggen. Jag upplever att kuberna fungerade bättre som introduktion är stickorna, så detta kommer jag att göra även i fortsättningen.
Tidsåtgång: ca 3 lektioner
Material: Kuber, tändsticksaskar, instruktioner, lösningspapper, uppgiftskort
Material: Kuber, tändsticksaskar, instruktioner, lösningspapper, uppgiftskort
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar