Eftersom eleverna har väldigt svårt för att förstå vad likformiga termer innebär har jag försökt skapa olika övningar där de får övning i detta. Egentligen kan de göra samma övning flera gånger, men det är både roligare och bättre för inlärningen att variera övningarna.
Dela in eleverna i grupper på 3-4 elever. Varje grupp skall ha en uppsättning monomkort och anteckningsmaterial. Den elev som har flest pennor med till skolan får börja.
Den som börjar lyfter översta kortet från spelhögen och lägger kortet med bildsidan (monomet synligt) på bordet. Nästa elev svänger nästa kort. Är kortet likformigt med föregående, tar eleven båda korten och adderar dem med varandra och skriver koefficienten på summan i sitt häfte/anteckningsmaterialet. Om kortet inte är likformigt med något kort på bordet lägger eleven det ner på bordet. Sedan är det nästa elevs tur. Då packen är slut beräknar eleverna summan av sina koefficienter. Den högsta summan vinner. Det finns 9 olika sorters kort, så om de spelar rätt borde det aldrig finnas fler kort än 9 på bordet. Dessutom finns det jämnt antal av varje variabeldel, så korten går jämnt ut, dvs inga kort kvar då packen är slut. (Jokerkorten har fyra olika variabeldelar, så de kan paras ihop med fyra olika "vanliga kort". Koefficienten är 1.)
Material: Monomkort, anteckningsmaterial
Tidsåtgång: 20 min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar