torsdag 28 januari 2021

Enhetsomvandling


Jag har idag testat, ett för mig nytt sätt, att öva enhetsomvandlingar på. (Tack för tipset Sofia F!!). Eleverna hade till läxa att repetera enhetsomvandlingar med följande teorifilm:

 

och sedan på lektionen tog jag några gemensamma exempel med hjälp av tabellform för enheter. Jag vet inte om jag själv är så förtjust i detta sätt (eller så gjorde jag det inte helt tydligt) men det var nog flera elever som sa att omvandlingarna blev tydligare för dem med hjälp av denna övning. Och bra så! För vi vet ju att olika metoder fungerar för olika elever! Därför tänkte jag att någon av er kanske har nytta av detta övningspapper.

Material: Övningspapper
Tidsåtgång: 30min 

1 kommentar:

  1. Jag såg den här någon dag sedan på Pinterest också, men ha inte haft möjlighet att prova den ännu! Det här händer mig också att jag själv kanske inte har tyckt om någon metod medan eleverna har förstått det bättre. Lönar sig alltid att prova :)

    SvaraRadera