torsdag 7 maj 2020

Introduktion till ekvationer


I år blev introduktionen till ekvationer för åk7 väldigt annorlunda än tidigare. Jag brukar introducera ekvationslösningar med olika uppgifter med tändstickor. Men så här på distans blev det så här i stället.

Först bekantade sig eleverna med ekvationslösning via solvemoji. Programmet påminner väldigt mycket om de uppgifter som de kan ha stött på i böckerna i lågstadiet.

Sedan gick vi tillsammans igenom några ekvationer (via meet) som jag hade skapat. Medan vi gick igenom ekvationerna svarade eleverna på mina frågor via whiteboardfunktionen i ma.fi (man kan även använda whiteboard.fi). Frågorna var i stil med "Vad skulle du göra för att komma på svaret?"

Inför följande lektion gjorde eleverna motsvarande ekvationer som mina. Jag sammanställde deras uppgifter i ett dokument och sedan löste eleverna uppgifterna i grupper på tre via meet-möte.

Inte som vanligt, men riktigt OK så här också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar