måndag 2 september 2019

Hotell Delbarhet


"Hej och välkomna till mitt hotell. Ni kommer alla att få inkvartera i mitt hotell, men en del av er kommer att få sova i källaren och andra på vinden. Skriv ett valfritt heltal på lappen, kom fram och visa lappen till mig, så berättar jag var du får sova!"

Med denna lilla historia inledde jag elevernas övning till Hotell Delbarhet. Efter att jag skickat dem till källaren eller vinden (fram eller bak i klassen) försökte de lista ut varför just de hade hamnat var de var genom att jämföra talen de skrivit. Om gruppen inte kunde lista ut varför, fick var och en skriva ett nytt tal och komma och se vart de hamnade. Denna övning upprepade vi fyra gånger - delbarhet med 2, 10, 5 och 3. Efter varje övning funderade vi hur jag kunde så snabbt avgöra vem som skulle till vinden (dvs vem som hade delbart med 2, 10, 5 eller 3).

Material: små papperslappar
Tidsåtgång: 20min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar