Här kommer ett spel som tränar att storleksordna decimaltal, både positiva och negativa. Spelet grundar sig på spelet 6 Nimmt. (Se till exempel här). Jag har ändrat på korten så att det finns flera decimaltal, men också negativa tal (vilket orginalspelet inte har). Den här kortpacken innehåller 64 kort, vilket innebär att det kan vara 2-6 spelare i en grupp.
torsdag 7 november 2024
Sjätte blixten
Här kommer ett spel som tränar att storleksordna decimaltal, både positiva och negativa. Spelet grundar sig på spelet 6 Nimmt. (Se till exempel här). Jag har ändrat på korten så att det finns flera decimaltal, men också negativa tal (vilket orginalspelet inte har). Den här kortpacken innehåller 64 kort, vilket innebär att det kan vara 2-6 spelare i en grupp.
tisdag 29 oktober 2024
Zombiejakt
Zombier i koordinatsystem. |
Min otroligt påhittiga kollega Trang har kommit på en motiverande övning i samband med ekvationssystem. Och den passar ju ypperligt nu vid halloween.
Eleverna ska lösa ekvationssystem (det finns nio uppgifter på ett papper). Lösningen till ekvationssystemet prickar en zombie i huvudet ("headshot", för vi vet ju alla att det är det enda sättet att ta kål på zombier!). Om lösningen träffar zombien i en annan kroppsdel, så har man beräknat fel. Så övningen är ganska självrättande. Eleverna utför uppgifterna i häftet och kollar lösningen på pappret och fyller i vilket ekvationssystem som träffar vilken zombie. Det är också bra om de skriver lösningen i rutan.
I materialet finns det fyra olika övningspapper. I det första övningspappret har jag valt uppgifter som lämpar sig bra för den grafiska lösningsmetoden, det andra pappret för insättningsmetoden, det tredje för additionsmetoden och det fjärde och sista pappret har blandade uppgifter för elever som vill testa på alla tre metoder. Efter varje uppgiftspapper finns det ett facit åt läraren. Vi gjorde den här övningen efter att vi gått igenom alla tre metoder och eleverna var verkligen motiverade av att se vilken zombie de träffade.
Tidsåtgång: Minst 45 min
måndag 14 oktober 2024
Förhastade förhållanden
Detta är en laborativ övning med förhållanden och förhållandens värde. Jag brukar göra den efter att vi gått igenom grunderna.
Låt eleverna arbeta i par. Påminn dem om att samarbeta, kommunicera, använda rätta termer och att inte gå vidare innan båda i paret förstår. Det är väldigt lärorikt att förklara för en klasskamrat. Varje par ska ha 10 kuber av de angivna färgerna. Sedan ska de plocka fram rätt antal kuber baserat på ledtrådarna i uppgiften. I den sista uppgiften gäller det att skriva förhållandet och förhållandets värde. I synnerhet förhållandets värde kan eleverna behöva hjälp med hur de ska skriva för att göra det korrekt.
Förutom träning angående förhållanden är detta en otroligt bra övning i läsförståelse.
Tidsåtgång: 25 min
måndag 7 oktober 2024
Minus minus blir plus - varför?
I våras på Matematikbiennalen var jag på en workshop om hur man kan konkretisera teckenreglerna vid addition och subtraktion av negativa tal. I år bestämde jag mig för att pröva deras metod (workshopen hölls av Alexandra Andersson och Petra Gustafsson från Helsingborg). Så här gjorde jag:
1. Vi tittade tillsammans på första delen av presentationen, addition. (Här förklarar jag överenskommelserna.)
2. Varje elev fick ett uppgiftspapper (övningspapper 1 med addition av kuber) och en uppsättning med röda och blåa kuber. Eleverna gjorde uppgifterna ensamma i egen takt. Förklaring till hur övningspappret ska fyllas i.
3. Efter att eleverna gjort klart pappret gick vi igenom det. Här förklarar jag hur vi gjorde det. Sedan gjorde de ett uppgifter i boken som handlade om addition av negativa tal.
Nu borde eleverna ha koll på +(+ ) = + och +(- ) = -
4. Vi tittade tillsammans på andra halvan av presentationen, subtraktion.
5. Varje elev fick ett uppgiftspapper (övningspapper 2 med subtraktion av kuber) och en uppsättning med röda och blåa kuber. Eleverna gjorde uppgifterna ensamma i egen takt. Förklaring till hur övningspappret ska fyllas i.
6. Efter att eleverna gjort klart pappret gick vi igenom det. Här förklarar jag hur vi gjorde det. Sedan gjorde de ett uppgifter i boken som handlade om subtraktion av negativa tal.
Nu borde eleverna ha koll på -(+ ) = - och -(- ) = +
Det var förvånansvärt svårt för eleverna att för det första fylla i pappret rätt, men också att "våga" lägga till nollor då det behövdes. Jag tror dock att detta konkreta material kan underlätta i framtiden då jag kan använda det som hjälp vid förklaringar då eleverna kommer till fel resultat. Dessutom blir konkretiseringarna av ekvationer (sedan då vi kommer till dem på våren) mycket rikare då vi också kan använda oss av negativa tal.
Tidsåtgång: Fyra lektioner á 45 min
onsdag 2 oktober 2024
Begreppsbubblor - avrundning
Är du bekant med begreppsbubblor? Till exempel här kan du läsa om begreppsbubblor (concept cartoons) och vad de bidrar med i undervisningen. Här finns även en hel del färdiga begreppsbubblor, som du kan använda.
Sonja i Iniö använder begreppsbubblor med sina åk 4 då de behandlar avrundning. Först går hon igenom vad avrundning är (hon använder en tallinje som hjälp på tavlan) och tar några exempel. Tillsammans diskuterar de vad som händer om ett tal ligger mitt emellan, hur avrundar vi då? Efter genomgången diskuterade klassen kring dessa fyra exempel med hjälp av begreppsbubblor (märk att fler än en kan ha rätt). Vid genomgången av begreppsbubblorna är det enkelt för läraren att upptäcka vilka elever som har förstått innehållet och vilka som behöver öva mera.
I skolresurs materialbank finns många färdiga begreppsbubblor inom olika områden. Det finns också ett tomt botten som läraren kan använda för att skapa egna begreppsbubblor inom det område man vill.
måndag 23 september 2024
Potens pixel
I den här övningen får eleverna träning i potensreglerna för multiplikation och division av potenser med samma bas. Samtidigt kräver den noggrannhet, koncentration och finmotorik.
Eleven utför beräkningarna nere till vänster på pappret, hittar rätt svar uppe till vänster och flyttar rätt pixelrad till det tomma rutfältet. Om rutorna är rätt färglagda ska det bli en gullig bild.
Tidsåtgång: 20 min
torsdag 5 september 2024
Jeopardylabs
I början på veckan tipsades jag om jeopardylabs (tack Trang!!). Blev genast nyfiken på hur det fungerar och blev positivt överraskad över hur lätt det var att skapa alla 25 frågor och svar (har endast testat gratis-versionen). Testkörde spelet med 8:orna i samband med att vi gått igenom de flesta potensregler (multiplikation och division av potenser med samma bas, potensen av en produkt, en kvot och en potens - perfekt fem rubriker). Potensjeopardy. Uppgifterna motsvarar de eleverna hade gjort i samband med varje kapitel. Så här spelade vi:
Dela in klassen i par (om udda antal, en grupp med tre). Varje par fick en liten mini-whiteboard att skriva på. Lag ett valde kategori. De hade alla 30 s på sig att besvara frågan. Då tiden var ute svängde alla upp sina svar. Om det lag som hade valt kategori (och svårighet, t.ex. "multiplikation för 300") svarade rätt fick de alla poäng (tryck på + vid lagets nummer), men om laget svarade fel fick alla andra lag som svarade rätt halva poängen (i detta fall 150 poäng till varje grupp, klicka på poängrutan och lägg in det manuellt). Sedan var det nästa lags tur att välja kategori och svårighet på frågan.
Eleverna tyckte väldigt mycket om det här. Vissa kom på att taktikera med att välja lätta frågor istället för svåra, för att försäkra sig om att bara de får poängen. I och med att alla alltid hade chansen att få poäng så aktiverades hela gruppen och alla par räknade lika många uppgifter.
Tidsåtgång: 45 min (med 8 par)
onsdag 21 augusti 2024
Halloween Escape
Elevernas material. |
Eleverna jobbade i par och fick materialet i bilden ovan framför sig samt länk till denna sida (via classroom eller QR-kod). Första uppgiften är att hitta en dold länk som sedan leder vidare till en ny presentation med flera dolda länkar. Det finns totalt fem uppdrag, som handlar om ekvationssystem. (Då vi gjorde det här hade vi gått igenom alla tre lösningsmetoder och hur man skriver ekvationssystem till textuppgifter.)
Uppdrag 1. |
Förenkla uttrycket och välj rätt svarsalternativ.
Uppdrag 2. |
Para ihop rätt ekvationssystem med rätt grafiska lösning och rätt lösning.
Uppdrag 3. |
Jag har löst tre uppgifter, men klippt lösningarna i bitar. Uppgiften är att ordna dem rätt.
Uppgift 4. |
Para ihop textuppgift med rätt ekvationssystem.
Uppgift 5. |
Bestäm värdet på föremålen i påsen. Om man inte vill göra denna uppgift konkret så finns det kopieringsunderlag i materialet (se längst ner).
Belöningen!! |
Jag gick runt i klassrummet medan eleverna löste uppgifterna. Där de körde fast så guida jag dem i rätt riktning. Eftersom detta var med 9or så vet jag ganska bra vilka grupper som kan behöva lite extra hjälp. Jag vill ju inte att de ska tappa motivationen!
Tidsåtgång: 60 min
onsdag 14 augusti 2024
Skrämselhicka
Äntligen! Efter tre år av att jobba på en byggarbets- plats är skolhuset och gården klar!! |
Inför läsåret fick jag rejäl skrämselhicka då jag till min förskräckelse märkte att jag plötsligt inte hade åtkomst till bloggen. Tur nog fixade IT-enheten det snabbt, så nu är bloggen "up and running". Glädjande att se att många redan varit inne på bloggen för att hitta inspiration och material. Jag hoppas att jag postar något under läsåret som just du, som läser detta, kan ha nytta av. Jag önskar dig en fin skolstart och ett givande läsår 2024-25. NU KÖR VI!!
måndag 13 maj 2024
PIXEL med räknesättens ordningsföljd
"Kan vi Nina få färgläggningsuppgifter?", var det en elev som frågade för några veckor sedan. Den frågan resulterade i det här materialet.
Övningen går ut på att eleverna beräknar uppgifterna och färglägger sedan rätt ruta (där svaret står) i den stora rutan till höger. Vad som ska färgläggas anges enligt 4*4-rutfältet som finns bredvid uppgiften. Stora bilden kommer sedan att föreställa någonting. På detta sätt är det ganska självrättande, om slutgiltiga bilden blir något eller inte. Eleverna tyckte det var en bra uppgift. De jobbade koncentrerat och räknade flitigt!
Tidsåtgång: 30 min
torsdag 2 maj 2024
Ekvationer med kuber
I många år har jag introducerat ekvationer genom att använda tändsticksaskar och tändstickor. (Se tidigare inlägg Tändsticksproblem.) I år testade jag på att använda kuber istället för tändstickor.
Kuberna är mångsidigare eftersom de även kan representera negativa tal (en röd kub = + 1, en blå kub = - 1 och en röd och en blå kub tillsammans är = 0). Eleverna övade först parvis i några lektioner med att lösa kubuppgifter. Först löste de några som jag gav åt dem, sedan skapade de sina egna uppgifter och till sist fanns det även uppgiftskort att välja bland. (Uppgiftskorten: gul = basnivå, grön = mellannivå, blå = fördjupad nivå.) Sedan då eleverna började förstå grundprinciperna hur de ska komma på hur många kuber som fanns i en ask övergick vi till symbolspråk och eleverna blev introducerade till tankeväggen. Jag upplever att kuberna fungerade bättre som introduktion är stickorna, så detta kommer jag att göra även i fortsättningen.
Material: Kuber, tändsticksaskar, instruktioner, lösningspapper, uppgiftskort
torsdag 25 april 2024
Pyramidpatiens med decimaltal
Detta är ett spel som min kollega Sonja har gjort med sina 4or. Spelet tränar grundläggande addition av decimaltal och att t.ex. 0,3 = 0,30. Spelets idé baserar sig på patiensen Pyramiden (spelregler hittas här). Spelet går ut på att få summan 1 där man får addera två kort. De kort som bildar summan 1 tas bort och nya kort kan vändas fram. Patiensen går ut om alla kort kan plockas bort. Spelet spelas ensam (eftersom det är en patiens), men kan även spelas i par. Då turvisas eleverna att addera eller vända kort.
Spelkorten är samma mått som vanliga spelkort. Kopiera dubbelsidigt, så att "bilden" blir på baksidan av korten så att det inte går att se igenom. Kopiera dubbelsats, så att det är totalt 44 kort. Eleverna kan själva bestämma hur svår de vill göra patiensen genom att bestämma hur många rader de har i pyramiden - fyra rader (lätt), fem rader (mellan) eller sex rader (svår). Sonjas elever älskade övningen!
Material: laminerade spelkort
onsdag 17 april 2024
Area och volym
Konkretisering av volymer |
Eleverna i årskurs 9 har i nästan fem veckor jobbat med rymdgeometri och igår var det dags för prov. Efter att jag sett resultatet känner jag mig väldigt ... ja matt. I tre års tid har vi vid olika tillfällen jobbat med begreppen sträcka, area och volym. Vi har gjort flera olika konkreta övningar och ändå! Att veta skillnaden mellan area och volym. Att klara av att beräkna arean på en triangel. Hur kan det fortfarande vara så svårt?! Jag har i fem veckor konstant haft material i min hand på lektionerna för att visa olika kroppar, visa begränsningsareor och ändå så "ser" inte eleverna vad olika kroppar består av. Hur ska vi råda bot på detta? Var går det fel?!
Måste ändå tillägga att flera elever har visat riktigt goda kunskaper i rymdgeometri och ytterst glädjande var att många elever kunde avgöra om svaren var rimliga. Enhetsomvandlingarna gick också otroligt bra. Det tror jag att är tack vare modellerna på olika areor och volymer som jag har haft i klassrummet de senaste fem veckorna. Då har eleverna kunnat se en kvadratmeter, en kvadratdecimeter, en kvadratcentimeter och en kubikmeter, en kubikdecimeter (=en liter), en kubikcentimeter och en milliliter. Det var trångt i klassrummet dessa veckor, men det var det värt!!
Några olika övningar vi har gjort för att träna på längd, area och volym:
Enhetliga enheter (längd, area)
Problematisk papptallrik (area)
Cillas rastgård (omkrets, area, kvadratrot)
12 kvadrater (omkrets, area)
Geobräde 1 (omkrets, area)
Geobräde 2 (triangelns area)
Spontan rätblocksuppgift (omkrets, area)
Produktivt papper (omkrets, area)
Rätblock med centikuber (volym)
Modellera volymer (volym)
... med mera.
Har du bra tips vad jag ytterligare kunde göra, tar jag gärna emot!!
tisdag 2 april 2024
Lika tar lika
Eftersom eleverna har väldigt svårt för att förstå vad likformiga termer innebär har jag försökt skapa olika övningar där de får övning i detta. Egentligen kan de göra samma övning flera gånger, men det är både roligare och bättre för inlärningen att variera övningarna.
Dela in eleverna i grupper på 3-4 elever. Varje grupp skall ha en uppsättning monomkort och anteckningsmaterial. Den elev som har flest pennor med till skolan får börja.
Den som börjar lyfter översta kortet från spelhögen och lägger kortet med bildsidan (monomet synligt) på bordet. Nästa elev svänger nästa kort. Är kortet likformigt med föregående, tar eleven båda korten och adderar dem med varandra och skriver koefficienten på summan i sitt häfte/anteckningsmaterialet. Om kortet inte är likformigt med något kort på bordet lägger eleven det ner på bordet. Sedan är det nästa elevs tur. Då packen är slut beräknar eleverna summan av sina koefficienter. Den högsta summan vinner. Det finns 9 olika sorters kort, så om de spelar rätt borde det aldrig finnas fler kort än 9 på bordet. Dessutom finns det jämnt antal av varje variabeldel, så korten går jämnt ut, dvs inga kort kvar då packen är slut. (Jokerkorten har fyra olika variabeldelar, så de kan paras ihop med fyra olika "vanliga kort". Koefficienten är 1.)
torsdag 28 mars 2024
EscapeJar
Ett enkelt sätt att skapa Escape-uppgifter är att använda sig av "syltburkar".
Idag, på skärtorsdagen, passade det bra med en liten escape-uppgift med ett påskägg som belöning. Detta gjorde jag med åk 7 efter att ha gått igenom vad potenser är och kort repetera räknesättens ordningsföljd. Elevkommentar efteråt: "Du borde ha svårare uppgifter och bättre priser!" 😀
GLAD PÅSK!!
onsdag 27 mars 2024
Rationellt RatMazeRace
Ett spel som tränar talförståelse då man utför olika räkneoperationer med decimaltal. |
Förra veckan var det äntligen dags för mig att delta i Matematikbiennalen igen. Denna gång i vackra Örebro. Jag fick än en gång uppleva otroligt många bra föreläsningar och workshops (hann även hålla en egen workshop om olika spel i åk 7-9). Mellan varven blev det många givande och bra diskussioner med de övriga deltagarna. Nu är huvudet fullt av nya idéer och inspiration. Och här kommer första övningen som biennalen resulterade i:
Dela in eleverna i par. Varje elev ska ha en räknare, sedan ska paret ha en spelplan och en råtta. Båda i paret börjar med att slå in 100 på räknaren. Den elev som har det längsta mellannamnet (eller något dylikt) får börja. Första spelaren har alltså fyra olika vägar i labyrinten att välja mellan. Hen väljer en väg och utför räkneoperationen som står på vägen. Räknarna ska hela tiden ligga på bordet, synligt för båda två, så att ingen fuskar. Då spelare 1 har utfört räkningen är det spelare 2´s tur att flytta råttan. Råttan får inte flyttas tillbaka till samma ruta/ost som den kom ifrån, utan den går bara framåt. Då spelare 2 valt sin väg flyttar hen råttan och utför räkneoperationen som står på vägen. Sedan är det spelare 1´s tur och så vidare. Egentligen kan råttan snurra i all oändlighet i labyrinten, huvudsaken att den aldrig går tillbaka exakt varifrån den kom. Spelet tar slut då någondera spelare väljer att gå så att råttan kommer till "mål". Då råttan kommer dit, så jämför spelarna vem har större tal på sin räknare.
Innan vi spelade spelet passade jag på att tala om olika talmängder och vi funderade på definitionen av rationella tal (sedan kom vi in på irrationella och reella tal också). Då alla spelat klart diskuterade vi vilken väg man helst ville att råttan skulle gå och varför. Vissa fick nog aha-upplevelser.
Tidsåtgång: 10-20min
onsdag 20 mars 2024
Pussel - addition av likformiga termer
x+2x+2x=5x |
Varje elev får 16 "pusselbitar". Bitarna ska paras ihop så att uppgift och summa är emot varandra (se bild). Det färdiga pusslet är 4*4 stort. Eleverna var otroligt koncentrerade. De märkte tydligt då de hade beräknat fel, genom att en pusselbit inte passade. På pusslet finns totalt 24 uppgifter att utföra, så trots att penna och häfte inte är framme, så gör eleverna väldigt mycket beräkningar i huvudet. Detta är definitivt en övningsmetod som jag tänker anpassa till flera olika innehåll.
torsdag 14 mars 2024
ProcentRace
Detta är ett spel som tränar att beräkna (i huvudet eller med hjälp av laborativt material) en procentuell andel av något, i detta fal en stav.
Eleverna spelar i par. De har en uppsättning spelkort, med "stavsidan" uppåt och en låda med stavar. Den som har födelsedag till näst får börja. En speltur börjar med att man säger högt vilkendera stav som finns på kortet man väljer. Detta måste sägas högt så att man inte fuskar. Efter att man valt, svänger man på kortet och beräknar vad som står på andra sidan. Står det t.ex. + 30%, får man ta 30% av den stav man valde och lägga till på den stavlänga man bygger. Om man t.ex. får - 100% så tar man bort 100% av den stav man valde från sin stavlänga. Detta kan leda till att stavlängan är "på minus". För att göra detta tydligare för eleverna kan de spela med två pulpeter ihop. Skarven mellan pulpeterna symboliserar noll, så om stavlängan är på högra sidan är den "på plus" och om den går till vänster om skarven är den "på minus". Sedan är det nästa spelares tur. Den i paret som har den längsta stavlängan då spelet är slut (=korten slut eller lektionen slut) den vinner.
Eftersom det finns ett begränsat antal av vissa färger i stavlådan tränar eleverna även logiskt tänkande i hur de kan byta stavar för att det ska fungera med de stavar de har. Jag har spelat detta flera gånger och det fungerar bra med bara en låda per par. Kortens förhållande mellan pluskort och minuskort är ungefär 3:1. I kopieringsunderlaget finns en färgad linje för att visa vilka kort som hör ihop. Totalt 10 uppsättningar. Jag klippte ut "remsorna", vek längs med den streckade linjen och sedan laminerade jag dem. Korten håller bäst i användning om de lamineras enskilt.
Tidsåtgång: 20min
torsdag 7 mars 2024
Kakbitskaos
Gul - 4 bitar, grön - 6 bitar, röd - 8 bitar |
Här kommer en övning som tränar bråk som andel, vänster - höger, koncentration samt hörförståelse.
Dela in klassen i grupper på tre. En i gruppen är den "röda eleven", en den "gröna eleven" och en den "gula eleven". (I det bifogade materialet finns färglappar eleverna kan ha framför sig så att de minns sin egen färg.). Eleverna ska sitta i ring så att den gula eleven skall ha den gröna till höger och röda till vänster (se bifogat material). Sedan skall varje elev ha bitar som är sjättedelar. Förslag på material: Trivial Pursuit bitar (då ska varje elev ha bitar i sin "egen färg"), Pattern Blocks (de gröna i hörförståelsen och gula för övningsuppgiften som görs efteråt), eller så kan man använda bitarna som finns bifogade. Klipp och laminera dem före, så håller de bättre.
Sedan läser läraren texten (se bifogat material) och visar samtidigt bråket med hjälp av dokumentkameran (finns bifogat) el. dyl. Om eleverna har klarat av att utföra alla steg korrekt borde de alla nu kunna bygga en hel av sina bitar (om Trivial Pursuit-bitar, så blir det en hel kaka och om man använt sig av Pattern Blocks blir det en hel gul kaka). Sedan ska eleverna i grupp besvara frågorna på övningspappret. Det finns två olika versioner, beroende på hurdana sjättedelar man använt.
Tidsåtgång: 45 min
fredag 1 mars 2024
Variabelarmband
KUUMAA = 2a + k + m + 2u |
Vi har denna vecka introducerat 7orna till variabler. (Nja, vissa var bekanta med x i någon mån från åk 6). Jag använder gärna material för att symbolisera variabler och första uttrycket vi skrev var a + 2b med hjälp av denna bild:
a + 2b |
torsdag 22 februari 2024
PrimtalScrabble
Detta är ett spel som tränar multiplikation av primtal och samtidigt primtalsfaktorisering samt siffersumma.
Eleverna spelar i grupper på 2-3 elever. Varje grupp ska ha en stor spelplan med tal mellan 4 och 245 och spelbrickor med primtal (det finns 34 * 2, 28 * 3, 16 * 5, 11 * 7, 7 *11 och 3 * blanka) samt en poänglapp åt varje elev. Spelbrickorna med primtal placeras på bordet med talet neråt. Varje spelare tar fem talbrickor. Den äldsta i gruppen börjar. Hen får välja hur många faktorer hen väljer att multiplicera. Då hen har fått fram en produkt placerar hen ut spelbrickor, dvs. primtalsfaktorerna, på det tal som produkten blev. Produkten bör vara ledig, annars får man inte placera sina brickor där. Sedan fyller hen i sin poänglapp, genom att skriva vilket talet är, vad primtalsfaktoriseringen är och till sist sina poäng som man får av siffersumman i den produkt man placerat sina faktorer på. Sedan tar hen upp nya talbrickor från bordet så att hen igen har fem faktorer på handen. Sedan är det nästa elevs tur. Spelet tar slut då brickorna är slut, då ingen mera kan sätta något eller så kan man komma överens om att spela en given tid, t.ex. 30 minuter. Det blir otroligt mycket multiplicerande i detta spel och eleverna får övning i primtalsfaktorisering av väldigt många tal. Det är bra om eleverna har klottpapper bredvid sig då de spelar, för det blir en hel del räknande. Det kan även vara skäl att låta vissa elever använda räknare då de spelar.
Tidsåtgång: 30min
torsdag 8 februari 2024
Enhetliga enheter
Tio mått med bokstäverna A-J skrivet på målartejp. |
Enhetsomvandling av längder och areor är bekant för eleverna från årskurs 3-6, men ändå har väldigt många elever svårt med både omvandlingen teoretiskt och förståelsen för det praktiskt. Så denna övning var ett försök i att konkretisera uppgiften.
Eleverna jobbade i par. De fick en uppsättning med tio mått (sex snören och fyra pappersbitar) och en ifyllnadsblankett med tio mått. Måtten på blanketten var givna i mm, cm, dm, m, dam, mm², cm², dm² och m². Parets uppgift var att kombinera rätt mått från blanketten med rätt snöre eller pappersbit. Pappersbitarna hade rutor med storleken 1 cm² för att underlätta uppgiften. De fick även ett måttband till hjälp.
Detta var en otroligt bra uppgift både för eleverna och för mig. Väldigt informativt att lyssna på deras diskussioner. Jag tror att den här skulle passa bra som en bedömningsuppgift. Om någon testar det hör jag gärna hur det fungerar och om man har tips att dela med sig åt andra.
Tidsåtgång: 20 min
torsdag 1 februari 2024
Vändkort - enheter
Denna övning använde jag idag för att låta eleverna träna på enhetsomvandling, men den är användbar inom många områden (t.ex. decimalform - procentform). Varje elev fick två kort. På kortet skulle hen skriva ett mått som skulle omvandlas. I mitt exempel på bilderna ovan har jag valt 100 cm². Nere till höger på kortet skriver eleven till vilken enhet det skall omvandlas, som i mitt exempel på bilden är till dm². Sedan skriver eleven på andra sidan vad 100 cm² är i dm² och nere till höger den enhet som står på andra sidan, i detta exempelfall cm². Eleverna hade lite svårt att förstå detta, så det behövdes några exempelkort för att visa hur det fungerar. På detta sätt fick vi 30 uppgifter (i en klass med 15 elever).
I en klass som fungerar "på gående fot" skulle jag ha valt att låta korten ligga på elevernas bord och eleverna skulle gå runt och omvandla i den takt ett bord är ledigt. Det vill säga eleven ser på ett kort, kontrollerar vad det skall omvandlas till, omvandlar i huvudet och kollar svaret på andra sidan. (Läraren bör kontrollera att uppgifterna är korrekta, så gör en snabb koll medan de skapar uppgifterna.) Eftersom båda sidor är en uppgift och båda sidor är facit, så är det ingen skillnad åt vilket håll kortet blir och ligga på bordet. Jag hade en klass som inte fungerar så bra om de rör sig fritt i klassrummet, så jag delade ut en ordning i vilken korten skulle skickas. En elev "gjorde" uppgiften och skickade sedan vidare den åt nästa elev.
När vi hade gått varvet runt samlade jag in korten. De kan återanvändas vid ett annat tillfälle. Enkelt sätt att öva uppgifter (omvandlingar) som huvudräkning.
Tidsåtgång: 15min
onsdag 24 januari 2024
EscapeFörhållanden
Kuvert med första 30 uppgifterna, böckerna med följande 30 och "skattkistan". |
Idag var det full rulle i klassrummet då vi hade escape-inspirerad övning med förhållanden.
Jag började med att dela in klassen i två lag (lottade lagen). Det ena laget blev det "rosa" laget och det andra det "ljusblåa". Lagen satte sig med borden placerade i en ring så att de kunde samarbeta med varandra och lätt komma åt lagets uppgifter. Då alla var redo satt vi igång.
Elevernas 30 uppgifter. |
Båda lagen fick en uppsättning med 30 uppgifter (samma uppgifter åt båda). De placerade uppgifterna i mitten av sin ring. Varje elev tog en uppgift åt sig från högen, löste den i sitt häfte och kom sedan till mig (jag satt vid katedern) och visade sin lösning. Var lösningen korrekt, med korrekta uträkningar, enheter och svar så fick eleven ta ledtråden som hörde till den uppgiften. De flesta uppgifter leder till en ledtråd, men inte alla. Sedan gick eleven tillbaka till sitt lag och tog nästa uppgift att räkna. Det var fritt fram att byta uppgifter sinsemellan och att hjälpa varandra i laget.
Ledtrådarna som eleven tog med till sitt lag då uppgiften var rätt löst. |
Då laget löst alla uppgifter i A-delen skulle de kombinera ledtrådarna för att öppna låset till boken. Inne i boken fanns 30 uppgifter till, som de löste på samma sätt som A-uppgifterna. Ledtrådarna till B-uppgifterna ledde sedan till låset i "skattkistan". Det var otroligt jämnt (bra lottade lag!) och var i slutet fast i väldigt lite vilkendera laget som först lyckades öppna vinsten.
Min lunta med alla uppgifter och lösningar. |
Varje gång en elev kom och visade lösningen åt mig noterade jag det i mitt protokoll, så att jag hade koll på vem som hade räknat vad och hur mycket. Baserat på mängden uppgifter, typen av uppgifter och på hur bra de var lösta gav jag sedan ett vitsord åt eleverna för sin prestation i övningen.
Det här var otroligt roligt! Vilket fokus eleverna hade hela lektionen och vilken tävlingsinstinkt!
Tidsåtgång: 60min
torsdag 11 januari 2024
Ultimata luffarschacket
God fortsättning på 2024!!
Detta inlägg var meningen att komma som tips inför sista lektionen inför jullovet, men ... hups ... det blev opublicerat. Men det lär väl komma fler tillfällen då det kan användas. 😃
En av de sista lektionerna visade jag åt eleverna tre olika "spel" man kan göra med endast papper och penna. Detta är ett av de spelen. Så här kommer ett tips på en ganska rolig variant av luffarschack (tic-tac-toe). Denna gång tänkte jag ge instruktionerna på video, eftersom det är lättare att förklara (och kanske även förstå?) om man får det muntligt. Spelet tränar eleven att tänka i flera steg framåt samt i att varje drag har konsekvenser.
Tidsåtgång: >10min