Elevernas material. |
Eleverna jobbade i par och fick materialet i bilden ovan framför sig samt länk till denna sida (via classroom eller QR-kod). Första uppgiften är att hitta en dold länk som sedan leder vidare till en ny presentation med flera dolda länkar. Det finns totalt fem uppdrag, som handlar om ekvationssystem. (Då vi gjorde det här hade vi gått igenom alla tre lösningsmetoder och hur man skriver ekvationssystem till textuppgifter.)
Uppdrag 1. |
Förenkla uttrycket och välj rätt svarsalternativ.
Uppdrag 2. |
Para ihop rätt ekvationssystem med rätt grafiska lösning och rätt lösning.
Uppdrag 3. |
Jag har löst tre uppgifter, men klippt lösningarna i bitar. Uppgiften är att ordna dem rätt.
Uppgift 4. |
Para ihop textuppgift med rätt ekvationssystem.
Uppgift 5. |
Bestäm värdet på föremålen i påsen. Om man inte vill göra denna uppgift konkret så finns det kopieringsunderlag i materialet (se längst ner).
Belöningen!! |
Jag gick runt i klassrummet medan eleverna löste uppgifterna. Där de körde fast så guida jag dem i rätt riktning. Eftersom detta var med 9or så vet jag ganska bra vilka grupper som kan behöva lite extra hjälp. Jag vill ju inte att de ska tappa motivationen!
Material: Uppgiftshäftet (elevkopior av s.1-4 i filen och s. 7 om man vill ist.f. knappar), resten är facit
Tidsåtgång: 60 min
Tidsåtgång: 60 min
Tips:
Länkarna är svåra att hitta om eleverna använder telefon, den är mycket lättare med dator så ser de när "pilen" blir ett "finger"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar