Många elever har problem med textuppgifter på grund av svag läsförståelse. Läsförståelsen skall inte enbart tränas på modersmålslektionerna utan måste arbetas med i samtliga ämnen. Uppmuntra eleverna att läsa!!!
Denna vecka har vi jobbat lite extra med textuppgifter i samband med bråkräkning. Eleverna fick sex uppgifter framför sig.
E: Till först skulle de endast läsa igenom dem och rangordna vilken de tyckte såg lättast ut till den som såg svårast ut.
P: Sedan jämförde de uppgifterna de valt med den som satt bredvid. De diskuterade varför de valt just den ordningen och diskuterade hur de skulle lösa uppgifterna.
A: Då alla var klara röstade eleverna vilken de ville att vi skulle börja med, dvs den som de hade valt som lättast. Jag läste texten högt. Vi funderade på vad som frågades efter. Var det en andel eller ett värde (antal personer, antal muffins, € etc) som vi skulle få i svaret? Jag poängterade att det är viktigt att läsa flera gånger igenom uppgiften och alltid, innan man är klar, kontrollera att man verkligen svarar på frågan. Vilken information behöver vi? Finns det onödig information? Vilket räknesätt skall vi använda för att få svaret? I vissa fall förenklade vi uppgiften till heltal (den med äppelmust) för att eleverna skulle se vilket räknesätt de skall använda. (Om frågan är "du har 16 liter must och skall hälla upp i 2 liters flaskor, hur många flaskor behöver du?" så klarar de flesta av att komma på vilket räknesätt du skall använda)
Eleverna var väldigt fokuserade och den lilla bilden på varje uppgift var viktigare än jag trodde. En uppgift vars bild innehåll intresserar ansågs genast lättare än t.ex. den med datorer och e-post, som kan kännas ganska avlägset ändå för dagens elever. Dessutom blev några överraskade av att flera olika lösningsmetoder godkänns. Jag undrar om de har blivit itutade att endast ett sätt är det korrekta? 😕
Tidsåtgång: 40min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar