Detta är en uppgift i att ta reda på hur långt garnet är totalt som syns på tavlan. (Själva tavlan, dvs plastlocket, hittade jag på en återvinningsstation och garnet är ett påskgarn.) Tanken bakom tavlan är att visa hur "räta linjer kan se runda ut", dvs en sorts optisk illusion. Denna övning gjorde vi i samband med Pythagoras sats. Eleverna fick endast informationen hur många hål det finns på kvadratens sida (21st), hur garnet är trätt genom hålen samt avståndet mellan två hål (eller att sidans längd är 30cm). Intressant uppgift, där eleverna behövde komma underfund med var de skulle börja samt fundera på om de kan förenkla problemet. Mycket diskussion, strategiskt tänkande och övertalningar om bästa lösningsstrategi. Man kan även ha följdfrågor (eller endast dessa frågor): Vilken garnstump är längst? Vilken är kortast?
torsdag 30 mars 2023
Hur mycket garn ser du?
Detta är en uppgift i att ta reda på hur långt garnet är totalt som syns på tavlan. (Själva tavlan, dvs plastlocket, hittade jag på en återvinningsstation och garnet är ett påskgarn.) Tanken bakom tavlan är att visa hur "räta linjer kan se runda ut", dvs en sorts optisk illusion. Denna övning gjorde vi i samband med Pythagoras sats. Eleverna fick endast informationen hur många hål det finns på kvadratens sida (21st), hur garnet är trätt genom hålen samt avståndet mellan två hål (eller att sidans längd är 30cm). Intressant uppgift, där eleverna behövde komma underfund med var de skulle börja samt fundera på om de kan förenkla problemet. Mycket diskussion, strategiskt tänkande och övertalningar om bästa lösningsstrategi. Man kan även ha följdfrågor (eller endast dessa frågor): Vilken garnstump är längst? Vilken är kortast?
torsdag 16 mars 2023
Tre nivåer med potenser
Denna vecka har mina nior fått välja vilken sorts övning av potenser de vill göra.
På mellannivå har de fått göra en lite enklare variant av potensloopen.
På fördjupad nivå har de tagit itu med den utmanande varianten av potensloopen.
Alla grupper talade mycket matematik. De funderade på potensformlerna och övertygade varandra hur man skulle räkna. Looperna fungerar bra genom att bara låta eleverna välja vilket kort de skall börja med. Räkna högra uppgiften och sedan hitta kortet med svaret till vänster. Det kan göras som ett spel eller som ett samarbete. Båda är bra varianter, som ger en mångsidig träning i kommunikation och potensregler.
Tidsåtgång: 20-30min
lördag 11 mars 2023
4 i rad - summa
Bild av spelet "4 i rad - polynomprodukt" |
Som jag nämnt tidigare, så kan man variera spelformen "4 i rad" för att tillämpas på många olika områden. Här kommer en version för de lägre årskurserna. Detta spel tränar addition av heltalen 1-9. De övriga spelen med instruktioner finns här: Polynomprodukt, Bråkprodukt och Bråksumma.
Tidsåtgång: 20min
fredag 3 mars 2023
4 i rad - bråksumma
Bild på spelplan av 4 i rad - bråkprodukt. |
Ett till spel av min nya favoritvariant - 4 i rad. Denna gång skall eleverna addera bråk.
Dela in eleverna i par. Varje grupp skall ha en spelplan och varje person skall ha en uppsättning färgade knappar. Målet är att vara den som först får 4 knappar i rad. Den som börjar (t.ex. sten-sax-påse om vem som får börja) får välja två valfria termer från rutan längst ner (gula knappar lämpar sig bra för att markera termerna). Eleven räknar svaret och lägger sin knapp på rätt ställe på spelplanen. Sedan är det följande spelares tur. Hen får bara flytta på den ena termen, räkna summan och placera ut sin knapp på spelplanen. Man får ha två likadana termer, dvs två knappar på varandra i term-rutan. Om en grupp är tre så kan ena laget (med två spelare) turvisas om att välja term och beräkna summa (jag valde att de inte fick kommunicera, både för att göra det mera utmanande men också för att de inte skall avslöja sin plan åt motståndaren). Tidsåtgången varierar väldigt mycket beroende på hur taktikerande eleverna är.
Material: Knappar, spelplan
Tidsåtgång: Varierar, 10-30min