torsdag 27 februari 2020
Ärtlösningar
Eftersom det stora koordinatsystemet i skolans aula fortfarande är intakt bestämde jag mig för att testa en ny övning som krävde stort område.
Tanken var att eleverna, efter att vi jobbat med ekvationslösningar, skulle fundera ut hur många lösningar en ekvation kan ha om det finns två obekanta. Eleverna funderade på olika lösningar och skrev in dem i tabellen.
Vi såg speciellt på de lösningar där båda talparen fanns i intervallet -5< ...<5 (enligt koordinatsystemet i aulan). Eleverna tog ärtpåsar i samma färg som uppgiften hade och placerade ut ärtpåsen i det stora koordinatsystemet i aulan. (Ett litet förbättringsförslag till vad jag gjorde, ta en ekvation i gången och låt en grupp i taget lägga ut sina påsar. Blev lite råddigt med alla påsar på samma gång. Att påsarna lades i linje skulle säkert ha framkommit bättre om man gjort en ekvation i taget.)
Därefter fick eleverna använda Geogebra för att se hur alla lösningar till ekvationerna ser ut grafiskt.
Material: Övningspapper, stort koordinatsystem, ärtpåsar
Tidsåtgång: 45min (med Geogebra genomgången)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar