torsdag 10 oktober 2019
Vem är jag?
I samband med ekvationslösningar kan man göra denna övning med färgstavar (cuisenairestavar).
Låt eleverna arbeta i par. Det är bra om de börjar med att ordna sina stavar i storleksordning och jämför med det som finns på baksidan av övningspappret. Så att de vet vilken stav jag har namngett med vilken färg. Därefter läser de påståendet om staven och lägger sedan fram rätt stav. Det är viktigt att de samtalar om hur de resonerar och att de inte går vidare till nästa uppgift förrän båda har förstått hur man kommer fram till svaret. Denna övning är även en otroligt bra läsförståelseövning!
Övningen kan även utvidgas till att låta eleverna fundera hur de skulle skriva frågan som en ekvation. Den stav som efterfrågas betecknas med x och den kortaste staven får längden 1.
Material: färgstavar, uppgiftspapper, bild av stavarna
Tidsåtgång: 30min
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar