torsdag 2 maj 2019

Trasiga triangeln

åk 5
I vår har jag hållit en tvådelad fortbildning för lärare i åk1-6 under temat "Laborativ matematik". Under den första träffen får deltagarna testa på olika laborativa uppgifter, som jag presenterar, och på den andra träffen går vi igenom de laborativa övningar som de fått som "läxa" att skapa. Alla deltagare har gått med på att deras material sedan får publiceras här på bloggen. Min tanke är att vi på detta sätt skapar en stor materialbank med laborativt material för matematiken i årskurs 1-6. (Ta kontakt om din skola är intresserad av att få denna fortbildning till sin skola läsåret 2019-20!)

Så här kommer det första materialet, "Trasiga triangeln", skapad av Anna Fröberg:

Instruktioner, åk3:

1. Eleverna jobbar parvis.
2. Eleverna sitter på golvet med näsan i samma riktning. Den eleven som sitter framför har papper och penna.
3. Den elev som sitter bakom får ett bildkort. Eleven med kortet ska försöka rita av bilden på ryggen på den elev som sitter med papper och penna. Den som har papper och penna känner noga efter och försöker sedan rita en likadan bild på sitt papper.
4. Eleverna arbetar turvis med att rita på ryggen och på pappret.
(Här kan man välja att numrera korten efter svårighetsgrad.)


Utveckling av övningen för åk5:
1. Ha två uppsättningar olika geometriska figurer per par (en uppsättning per elev). Man kan även använda tangrambitar eller logiska bitar.
2. Den som sitter bakom bygger valfri konstruktion av sina bitar (av valfria bitar) och ritar sedan konstruktionen på ryggen på den som sitter framför.
3. Eleven framför känner efter vad som ritas på ryggen och konstruerar sedan samma med de egna bitarna.
4. Därefterjämför eleverna sina konstruktioner med varandra.


Trasiga triangeln, åk3
Lagtävling, "Trasiga triangeln":
Denna övning är inspirerad av leken "Trasiga telefonen"
1. Dela in klassen i två lag.
2. Eleverna i ett lag sitter alla i ett led.
3. Den som sitter längst bak ritar av ett bilden på kortet på ryggen på eleven framför, som sedan ritar på följande elev och så vidare. Den som sitter längst fram får rita på pappret.
4. Det lag som är snabbast och som har närmast ursprungliga bilden får poäng.

Material: Papper, penna, bildkort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar