torsdag 9 mars 2017

Mera talföljder

Vi har fortsatt med talföljder denna vecka med sjuorna. Denna gång med uppgifter där vi använt kuber och trianglarna från tangram. Dessa uppgifter går bra att göra enbart på papper, men i synnerhet "giraffen" och "amöban" är så mycket roligare om eleverna får jobba med kuberna. 

Dela in eleverna i par och förse dem med kuber.


1. I ett rum finns triangelformade bord, som vi kan foga ihop på följande sätt.
2. Rita en tabell och fyll i hur många elever som kan sitta om vi har använt oss av 1, 2, 3, 4, 5, 10, 23 och 35 bord.
3. Vilken är regeln? (Vad är det n:te elementet?)


1. Detta är de fyra första medlemmarna i giraff-familjen. Bygg de sex första medlemmarna i familjen. 
2. Rita en tabell och fyll i hur många kuber som behövs för att bygga giraff-familjens medlem 1, 2, 3, 4, 5, 10, 23 och 35. 
3. Vilken är regeln? (Vad är det n:te elementet?)


1. Detta är de tre första medlemmarna i amöba-familjen. Bygg de fyra första medlemmarna i familjen. 
2. Rita en tabell och fyll i hur många kuber som behövs för att bygga amöba-familjens medlem 1, 2, 3, 4, 5, 10, 23 och 35. 
3. Vilken är regeln? (Vad är det n:te elementet?)

Jag brukar förse eleverna med färdiggjorda tabeller. 

Material: Uppgifterna (som google presentation), kuber (trianglar om man vill), tabeller
Tidsåtgång: 30 minuter

Kommentarer denna vecka av elever i åk 7:
- Kan vi göra det här oftare?
- De senaste lektionerna har varit jätte roliga.
- Får jag komma och göra det en gång till?
- Får jag hitta på egna uppgifter?

Så våga pröva!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar