Dela in eleverna i par och förse dem med kuber.
1. I ett rum finns triangelformade bord, som vi kan foga ihop på följande sätt.
2. Rita en tabell och fyll i hur många elever som kan sitta om vi har använt oss av 1, 2, 3, 4, 5, 10, 23 och 35 bord.
3. Vilken är regeln? (Vad är det n:te elementet?)
1. Detta är de fyra första medlemmarna i giraff-familjen. Bygg de sex första medlemmarna i familjen.
2. Rita en tabell och fyll i hur många kuber som behövs för att bygga giraff-familjens medlem 1, 2, 3, 4, 5, 10, 23 och 35.
3. Vilken är regeln? (Vad är det n:te elementet?)
1. Detta är de tre första medlemmarna i amöba-familjen. Bygg de fyra första medlemmarna i familjen.
2. Rita en tabell och fyll i hur många kuber som behövs för att bygga amöba-familjens medlem 1, 2, 3, 4, 5, 10, 23 och 35.
3. Vilken är regeln? (Vad är det n:te elementet?)
Jag brukar förse eleverna med färdiggjorda tabeller.
Material: Uppgifterna (som google presentation), kuber (trianglar om man vill), tabeller
Tidsåtgång: 30 minuter
Kommentarer denna vecka av elever i åk 7:
- Kan vi göra det här oftare?
- De senaste lektionerna har varit jätte roliga.
- Får jag komma och göra det en gång till?
- Får jag hitta på egna uppgifter?
Så våga pröva!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar