Räkna med mig
torsdag 15 december 2022

Likformiga trianglar

›
  Den här laborativa övningen passar bra att ta i samband med att man introducerat trigonometriska funktionen tangens och då man vill visual...
fredag 11 november 2022

Bråkiga chokladbollar

›
Bild: recepten.se Min kollega Sonja har gjort följande med sina femmor i Iniö. Hon beskrev det så här: " Mina elever i åk 5 behövde en ...
måndag 7 november 2022

4 i rad - polynomprodukt

›
Precis som jag gissade tog det inte länge innan jag skapade nästa "4 i rad". ( Länk till förra.) Den här övningen gjorde vi i sam...
torsdag 27 oktober 2022

4 i rad - bråkprodukt

›
Min kollega Trang tipsade mig om en rolig spelform, nämligen 4 i rad. Detta bråkspel är det första av den här sorten jag skapar, men jag har...
tisdag 11 oktober 2022

Vilket är störst?

›
Detta är en huvudräkningsövning, som jag gjorde i samband med kvadratrötter, men man kan egentligen tillämpa den på vilket område som helst....
måndag 3 oktober 2022

Cillas rastgård

›
Tack Praktia för styroxen!  I samband med kvadratrötter fick eleverna fundera på följande problem: "Jag har 100m stängsel som jag skall...
tisdag 13 september 2022

Potenskuber

›
Bra om kuberna har olika färg så är det lättare att referera till rätt kub.  Låt eleverna jobba i par. Varje par skall ha en kub av varje so...
‹
›
Startsida
Visa webbversion

Om mig

Mitt foto
Nina
Jag undervisar matematik i Sarlinska skolan i södra Finland. Jag gillar laborativt material och att testa nya saker i undervisningen. Denna blogg är till för att inspirera, tipsa, ge idéer och bara gotta sig i allt härligt man kan göra med matematiken. Hoppas att du har nytta och glädje av materialet!
Visa hela min profil
Använder Blogger.