Räkna med mig
torsdag 27 oktober 2022

4 i rad - bråkprodukt

›
Min kollega Trang tipsade mig om en rolig spelform, nämligen 4 i rad. Detta bråkspel är det första av den här sorten jag skapar, men jag har...
tisdag 11 oktober 2022

Vilket är störst?

›
Detta är en huvudräkningsövning, som jag gjorde i samband med kvadratrötter, men man kan egentligen tillämpa den på vilket område som helst....
måndag 3 oktober 2022

Cillas rastgård

›
Tack Praktia för styroxen!  I samband med kvadratrötter fick eleverna fundera på följande problem: "Jag har 100m stängsel som jag skall...
tisdag 13 september 2022

Potenskuber

›
Bra om kuberna har olika färg så är det lättare att referera till rätt kub.  Låt eleverna jobba i par. Varje par skall ha en kub av varje so...
torsdag 1 september 2022

Materialtips

›
Tjohejsan! Nytt läsår har kört igång än en gång. Härligt! Även i år kommer jag att dela med mig av material och idéer här på bloggen.  Detta...
fredag 27 maj 2022

Färglägga areor

›
Huvudsyftet med denna övning är att öka förståelsen för vad area är. Många har svårt att greppa skillnaden mellan längd, area och volym. För...
tisdag 10 maj 2022

Bordspolynomtwister

›
x³-2x²+2x²+2-1=x³+1 Vissa grupper är mer lämpade än andra för att göra de övningar jag har under temat "skola i rörelse" än vad an...
‹
›
Startsida
Visa webbversion

Om mig

Mitt foto
Nina
Jag undervisar matematik i Sarlinska skolan i södra Finland. Jag gillar laborativt material och att testa nya saker i undervisningen. Denna blogg är till för att inspirera, tipsa, ge idéer och bara gotta sig i allt härligt man kan göra med matematiken. Hoppas att du har nytta och glädje av materialet!
Visa hela min profil
Använder Blogger.