Räkna med mig
tisdag 1 juni 2021

Kamratrespons

›
Av någon outgrundlig anledning ansåg jag tydligen att slutet av maj var ett ypperligt tillfälle att pröva på kamratrespons (jag erkänner att...
torsdag 27 maj 2021

Ut på vift med Pythagoras o cirklar

›
Om brunnen var 4m djup,  många liter vatten skulle  den rymma? Beräkna stödbalkens längd genom att göra två mätningar.  Beräkna "takets...
torsdag 6 maj 2021

Pizzaslice

›
Här bloggade jag om en laborativ övning för sektorns area och bågens längd. I den övningen kan eleverna utnyttja bråkkakans andel av en hel...
torsdag 29 april 2021

Kahoot med procent

›
Det är en tid sedan jag tipsade om Kahoot , som kan användas för att variera undervisningen. Ibland är det bra att bli påmind om alla bra ve...
torsdag 22 april 2021

Cirkelns area

›
Förslag på hur man kan åskådliggöra cirkelns area: Har du tid? Vill du att dina elever skall träna upp sin förmåga att planera och sin finmo...
torsdag 15 april 2021

Kvadratrot konkretiserat

›
Som ni ser har de även diskuterat +/- i svaret För några veckor sedan råkade jag se detta fina konstverk på tavlan inne hos specialläraren. ...
torsdag 8 april 2021

Spiralspelet på distans

›
Vi har äntligen fått återgå till närundervisning, men eftersom det fortfarande är flera skolor som kämpar med distansundervisning kan detta ...
‹
›
Startsida
Visa webbversion

Om mig

Mitt foto
Nina
Jag undervisar matematik i Sarlinska skolan i södra Finland. Jag gillar laborativt material och att testa nya saker i undervisningen. Denna blogg är till för att inspirera, tipsa, ge idéer och bara gotta sig i allt härligt man kan göra med matematiken. Hoppas att du har nytta och glädje av materialet!
Visa hela min profil
Använder Blogger.